مجلة البحوث القانونية و السياسية
Volume 2, Numéro 15, Pages 156-198

حل البرلمان ومبرراتها في الدساتير العراقية لأعوام 1925و 2005 دراسة تحليلية مقارنة

الكاتب : حسن عمر شورش . حسن بارام محسن .

الملخص

ملخص البحث: تتناول معظم دساتير الدول مسألة حل البرلمان بطرق مختلفة، ففي حين تمر بعض الدساتير مرا سريعا على هذه المسألة، نجد دساتير أخرى تتناولها بشكل مفصل. ويعود إختلاف معالجة مسألة حل البرلمان فيما بين الدول إلى جملة أسباب أهمها فلسفة الدستور وطبيعة النظام السياسي ومدى التوازن بين سلطات الدولة. وهناك مبررات عديدة و متنوعة لحل البرلمان ويمكن تلخيصها الى مبررات سياسية و ومبررات فنية. وأن جميع مبررات حل البرلمان ورد حصرا في الدساتير أو في الاعراف الدستورية، ولم يترك ذلك لتقدير السلطات السياسية، ويمكن تلخيص انظمة الحل الى الحل الرئاسي و الوزاري و الذاتي و كذلك الحل الشعبي. وفقا للفقرة الثانية من المادة 26 من القانون الاساسي العراقي لعام1925 يتضح بأن المشرع قد اعتنق نظام الحل الرئاسي لانه منح الملك صلاحية حل مجلس النواب، الا أنه من جهة أخرى، ان التسليم بهذا المعنى يصطدم بنص المادة (27) لأنه وفقا لهذه المادة لا يتسنى للملك اللجوء الى الحل الا بناء على اقتراح الوزارة وهذا مصداقا لنظام الحل الوزاري، لكن رغم ذلك فلم يحدد القانون الاساسي ضوابط تفرض على الملك استخدام حق الحل، مما يعني ان سلطته بهذا الشأن سلطة شبه مطلقة، وعلى هذا الاساس يوصف نظام الحكم في العراق بانه من الانظمة البرلمانية المنحرفة، وعلى هذا الاساس أن الحل قد مورس من قبل الملك بصورة فعلية، وهناك تطبيقات متعددة لحل البرلمان في العهد الملكي، و خصوصا بعد التعديل الدستوري الذي تم في عام 1943. لكن أتجه المشرع الدستوري في دستور 2005 إتجاها مغايرا لما ساد في النظم البرلمانية التقليدية، وعرض نموذجا فريدا من نوعه، و‌أن السلطة التنفيذية والمتمثلة خاصة بمجلس الوزراء اصبحت مجردة من سلطة تذكر بهذا الصدد، و أنه بعكس القانون الاساسي، فإنه وفقا لدستور 2005إن صاحب الكلمة الفصل في الحل هو مجلس النواب اذ ينبغي أن يصوت على إجراء الحل بالأغلبية المطلقة لعدد أعضائه. Most constitutions of States deal with the dissolution of the Parliament in different ways. While some constitutions pass quickly on this issue, other constitutions address it in detail. The difference in dealing with the question of dissolving the parliament among countries is due to a number of reasons, the most important of which is the philosophy of the constitution, the nature of the political system and the balance between state authorities. There are many and varied justifications for the dissolution of Parliament and can be summarized as political justifications and technical justifications. And that all the justifications for the dissolution of the parliament were contained exclusively in constitutions or constitutional norms, and did not leave it to the discretion of the political authorities, and can be summarized systems dissolution to presidential dissolution, ministerial and self and popular dissolution. According to the second paragraph of article 26 of the Iraqi Basic Law of 1925, it is clear that the legislator has adopted the system of presidential dissolution because it granted the king the power to dissolve the House of Representatives. On the other hand, the recognition of this meaning clashes with the text of Article 27 because according to this article, however, the Basic Law did not specify the rules that require the king to use the right of dissolution, which means that his authority in this regard is almost absolute power, and on this basis, the regime of Iraq is described as one of the deviant Parliamentary regimes, and on this basis the dissolution was actually practiced by the king and there were many applications to dissolve parliament in the monarchy, especially after the constitutional amendment of 1943. But the constitutional legislator in the 2005 constitution deviated from the traditional parliamentary systems, presented a unique model, and The executive branch of the Council of Ministers has no authority in this regard, and unlike the Basic Law, according to the 2005 Constitution, the speaker of the dissolution is the Chamber of Deputies, which should vote for the absolute majority of its members. The dissolution of the House of Representatives under the 2005 constitution is unlikely in practical terms for many reasons related to the difficulty of submitting a request for a dissolution, and the absence of interest of the executive authority of the dissolution and the difficulty of voting on it

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاجية : حل - البرلمان - الدساتير - العراق ; Key words: solution - Parliament - Constitutions - Iraq