مجلة نماء للإقتصاد والتجارة
Volume 4, Numéro 2, Pages 97-121
2020-12-29

دراسة تأثير إستخدام التسويق بالضجة على الوعي بالعلامة التجارية للمستهلك الجزائري بالتطبيق على منتجات هواوي Huawei للهواتف الذكية

الكاتب : مخلوف سليمة .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى إدراك المستهلك الجزائري لإستخدام التسويق بالضجة وأثر ذلك على وعي هذا الأخير بالعلامة التجارية هواوي Huawei للهواتف الذكية، حيث إشتمل مجتمع البحث من المواطنين الجزائريين على مستوى التراب الوطني ومن مستخدمي الهواتف الذكية ذات العلامة التجارية هواوي وقد تم أخذ عينة ميسرة مؤلفة من (826) مفردة، حيث تم توزيع الاستبانة عليهم وذلك لأغراض البحث العلمي. وقد تم إستخدام الأساليب الإحصائية التالية : الإحصاء الوصفي ويشتمل على التكرارات والنسب المئوية والوسط الحسابي والإنحراف المعياري لفقرات الإستبانة، إختبار التباين الأحادي ANOVA One – Way ، إختبار الإنحدار المتعدد وإختبار الإعتمادية (كرونباخ ألفا). ولقد توصلت الباحثة إلى عدة نتائج: *توجد إختلافات بين المجموعات للخصائص الديمغرافية (ذكور/إناث، العمر، الدخل الشهري والمستوى التعليمي) فيما يتعلق الأمر في إدراكات المستهلك الجزائري لـ إستخدام التسويق بالضجة بالنسبة لمنتجات "هواوي Huawei" للهواتف الذكية؛ *لا توجد إختلافات بين المجموعات للخصائص الديمغرافية؛ لكل من متغير (العمر، المستوى التعليمي والدخل الشهري) فيما يتعلق الأمر في إدراكات المستهلك الجزائري للعلامة التجارية "هواوي Huawei" للهواتف الذكية؛ وتوجد إختلافات جوهرية في الإدراك (الوعي بالعلامة التجارية) لدى المستهلكين الجزائريين نحو النوع فقط؛ *يوجد أثر ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≤0.05) لـ إستخدام التسويق بالضجة على الوعي بالعلامة التجارية (التعرف والتذكر) لدى المستهلك الجزائري بالنسبة لمنتجات الهواتف الذكية (Huawei). This study aimed to identify the extent of the Algerian consumer awareness of the use The Buzz Marketing and the impact of this on the latte awareness of the Huawei brand of smartphones, as the research community included Algerian citizens at the national level and users of Huawei brand smartphones. A soft sample was taken It consists of (826) items, where a questionnaire was distributed to them for the purposes of scientific research. The following statistical methods were used: Descriptive statistics that include frequencies, percentages, mean and standard deviation of the paragraphs of the resolution, ANOVA One - Way test, multiple regression tests and reliability test (Cronbach Alpha). The researcher reached several conclusions: * There are differences between groups of demographic characteristics (males / females, age, monthly income and educational level) with regard to the Algerian consumer’s perceptions of the use of Buzz marketing with regard to Huawei’s smart phone products; * There are no differences between groups for demographic characteristics; For each variable (age, educational level and monthly income) in relation to the Algerian consumer perceptions of the "Huawei" brand of smartphones; There are substantial differences in the perception (brand awareness) of Algerian consumers regarding gender only; * There is a significant impact at the level of significance (α≤0.05) of use the Buzz marketing on the brand awareness (Recognition and Recall) of the Algerian consumer with regard to smart phone products (Huawei). Jel Classification Codes : L15، M31.

الكلمات المفتاحية

التسويق بالضجة، الوعي بالعلامة التجارية، العلامة التجارية هواوي للهواتف الذكية والمستهلك الجزائري. ; Buzz Marketing; brand awareness; the Huawei brand of smartphones; Algerian consumer.