الأسرة والمجتمع
Volume 6, Numéro 2, Pages 97-113
2018-12-01

الوسط الأسري وانحراف المراهق (دراسة ميدانية بمدينة تبسة)

الكاتب : محمد عايد . محمد الصالح بوطوطن .

الملخص

ملخص: سنحاول من خلال هذه الدراسة معرفة إلى أي مدى تساهم الاضطرابات الأسرية في انحراف التلميذ المراهق, لنتوصل إلى تفسير علاقة الجو الأسري ممثلا في طبيعة العلاقة بين الوالدين والعلاقة مع الأبناء, وما يعتري هذه العلاقة من شقاق ونزاع يؤدي لانحراف التلاميذ, وكذلك الآثار النفسية والاجتماعية التي يتركها هذا الاضطراب في هذه الفئة لمعرفة أهم مظاهر الانحراف الموجودة في الوسط المدرسي, هذا بالإضافة إلى التركيز على التراث المعرفي السوسيولوجي من نظريات ودراسات ألقت الضوء على هذا الموضوع بالتحليل والدراسة. Abstract: Through this study, we will try to find out to what extent family disorders contribute to the delinquency of the adolescent student, in order to arrive at an explanation of the relationship of the family atmosphere, represented by the nature of the relationship between parents and the relationship with children, and the discord and conflict that leads to the deviation of students, as well as the psychological and social effects it leaves This disorder in this category to see the most important manifestations of deviation in the school environment, in addition to focusing on the cognitive sociological heritage of theories and studies that shed light on this topic through analysis and study.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الأسرة، المراهق، الإنحراف Keywords: family, adolescent, delinquency