مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 9, Numéro 5, Pages 678-698
2020-12-25

The Relationship Between Students’ Metacognitive Writing Awareness And Writing Performance

Authors : Hannache Meriem . Ghaouar Nesrine .

Abstract

Writing in a foreign language involves a particular attention that requires the management and supervision of one’s cognitive processes. This paper examines the relationship between the metacognitive writing awareness of second year students of English at the Teacher Training School of Constantine and their writing performance. After accomplishing a writing task, participants’ metacognitive writing awareness was assessed through an open-ended questionnaire. The students’ scores in writing were correlated to the depth of their post-writing metacognitive reflection; besides, the latter was analyzed to detect the metacognitive sub-components experienced and verbalized by skilled writers and to compare them to the ones of less skilled writers. The findings revealed a positive correlation between writing proficiency and metacognitive awareness; moreover, skilled writers displayed a more frequent use of the metacognitive sub-components than less skilled writers. تتطلب الكتابة باللغة الأجنبية تركيزا خاصا يستلزم تسييرا و تأطيرا ذكيا للعمليات المعرفية. يتطرق هذا المقال للعلاقة الموجودة بين الوعي الما وراء معرفي لعملية الكتابة و حسن الأداء عند طلبة السنة الثانية انجليزية بالمدرسة العليا للأساتذة بقسنطينة. بعد الانتهاء من نشاط الكتابة ، يتم تقييم الوعي الما وراء معرفي للكتابة عند الطلبة من خلال استبيان مفتوح. النقاط المتحصل عليها مرتبطة بمدى عمق التفكير الما وراء معرفي في مرحلة ما بعد الكتابة ، اضافة الى ذلك يتم تحليل هذا الأخير من أجل التعرف على العناصر التحتية الما وراء معرفية الخاضعة للتجربة و المعبر عنها من طرف كتاب محترفين حتى يتم مقارنتها بآخرين أقل مهارة. بينت النتائج وجود علاقة واضحة بين المهارة في الكتابة و الوعي الما وراء معرفي، في حين تجلى استعمال العناصر التحتية الما وراء معرفية عند الكاتب الماهر أكثر من ما هو عليه عند الكاتب الأقل مهارة.

Keywords

Metacognition ; Writing Proficiency ; Writing Process ; Metacognitive Knowledge ; Metacognitive Regulation ; ما وراء المعرفة ; المهارة في الكتابة ; سيرورة الكتابة ; الوعي الما وراء معرفي ; الضبط الما وراء معرفي