مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 9, Numéro 5, Pages 646-661
2020-12-25

Integrating Ict Tools To Improve Esp Students’ Academic Writing Proficiency دمج تكنولوجيا المعلومات و الاتصال لتحسين مهارة الكتابة الأكاديمية لطلبة الانجليزية لأغراض خاصة

Authors : Ladjel Karima .

Abstract

The main focus of this investigation is to explore the effect of integrating different information and communication technologies on ESP students’ academic writing. This experimental study was conducted with a control and an experimental group of students from the Department of Biology, M’sila University. The students in the experimental group were asked to use only ICTs (CALL and CMC) during their academic writing course. On the other hand, students in the control group were asked to accomplish all the writing stages on paper only, i.e., as conventionally done. This study used also a focused group interview to triangulate the data gathered and to understand students’ percep8tions towards the use of ICTs. The analysis of data showed that the experimental group using ICTs significantly outperformed the control group. The research demonstrated also a welcoming sign of interest among the students and, the students were quite motivated to using ICTs which helped them to improve their academic writing skills. الملخص : يهدف هذا البحث إلى إظهار أثر استعمال مختلف تقنيات المعلومات والاتصالات لتحسين مستوى الكتابة الأكاديمية لطلاب اللغة الانجليزية لأغراض خاصة. أجريت هذه الدراسة التجريبية على مجموعتين مختلفين من الطلبة ) مجموعة ضابطة و أخرى تجريبية( من قسم علم الأحياء، جامعة المسيلة حيث طُلب من طلبة المجموعة التجريبية استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصالات فقط أثناء عملية الكتابة الأكاديمية وذالك بإتباع إرشادات الباحث. من ناحية أخرى، طُلب من طلبة المجموعة الضابطة إتمام جميع مراحل الكتابة باستخدام الورق و القلم فقط. أظهرت البيانات التي تم جمعها أن المجموعة التجريبية التي تستخدم تكنولوجيات المعلومات والاتصالات تفوقت بشكل كبير على المجموعة الضابطة. استخدمت الدراسة أيضًا مقابلة جماعية مركزة لتثليث البيانات التي تم جمعها وفهم تصورات الطلاب تجاه استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصالات. أظهر البحث نتائج و دلائل ايجابية لدى الطلاب ، وكان الطلاب متحمسين لاستخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصالات ، مما ساعد على تحسين مهاراتهم في الكتابة الأكاديمية.

Keywords

Key Words: Information Communication and Technologies; Computer-Mediated Communication; Computer Assisted Language Learning; Academic Writing; ESP. ; الكلمات المفتاحية: تكنولوجيا المعلومات والاتصالات. الاتصالات بوساطة الحاسوب ؛ تعلم اللغة بمساعدة الحاسوب؛ كتابة أكاديمية؛ اللغة الانجليزية لأغراض خاصة.