مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 9, Numéro 5, Pages 218-230

بلاغة التصوير الساخر في مجموع "زخات حروف" لرقية هجريس أنموذجا.

الكاتب : بن حداد موسى . خذري عالمة .

الملخص

يطمح هذا المقال إلى الإحاطة بفن السخرية وبيان توظيفاته ضمن فن الومضة وبالتحديد في مجموعة "زخات حروف" لرقية هجريس التي عمدت فيها إلى صياغة نصوصها وفق صور وأساليب تختلف من نص لآخر، ولأغراض مختلفة منها: الإمتاع، وتطهير النفس من مشاعر الخوف والقلق والتشاؤم.... سعت القاصة في مجموعتها الومضية إلى معالجة قضايا الواقع المعاش باللجوء إلى المزج بين الجد والهزل في توجه يصدر عن رؤية فنية محكمة وتصور دقيق. سعينا جهدنا إلى الكشف عن خصوصية هذا التوظيف وما يعكسه عبر الإجابة عن ما يأتي: كيف شكلت القاصة نصوص ومضاتها من خلال اعتمادها على هذا العنصر الهام؟ وكيف تجلى ذلك على نصوصها الومضية جماليًا وسماتيًا؟ وكيف انعكس ذلك على بلاغة التصوير في مجموعتها الومضية؟ معتمدين في ذلك على المنهجين: (التاريخي والتحليلي). This article aspires to take note of the art of irony and explain its employments within the art of flashing, specifically in the collection of “Zakhat horof” by Hegris rokia, in which I have drafted texts according to images and methods that differ from text to text, and for various purposes including: enjoyment, and purifying the soul from feelings of fear, anxiety and pessimism .. .. The storyteller in its flash group sought to address the reality of life by resorting to mixing seriousness and humor in an approach issued by a tight technical vision and accurate perception. We have endeavored to reveal the privacy of this employment and what it reflects by answering the following: How did the clipping form texts and their flashes by relying on this important element? How did this manifest itself in its flashing aesthetics and aesthetics? How did this reflect on the eloquence of photography in its flash group? Relying on these two approaches: (historical and analytical).

الكلمات المفتاحية

Key words: flashing, satire, rhetoric, lettering, satirical photography. ; الكلمات المفتاحية: الومضة، سخرية، بلاغة، زخات حروف، التصوير الساخر.