مجلة عصور الجديدة
Volume 10, Numéro 4, Pages 413-426
2020-12-24

منهج الشيخ المهدي البوعبدلي في التأصيل التاريخي للتيار السلفي بالجزائر.

الكاتب : فقيقي محمد الكبير .

الملخص

تعالج هذه الدراسة منهج المؤرخ الجزائري "المهدي البوعبدلي" ( 1907- 1992) في طرحه لموضوع الحركة السلفية بالجزائر، وتتبع مراحل ظهورها وتطورها منذ القرن الرابع عشر الميلادي وإلى غاية نهاية القرن التاسع عشر وبداية القرن العشرين، حيث يعتبر أول من طرق هذا الموضوع وأسس للدراسة المنوطة به، ووقف عند الإرهاصات التاريخية الأولى لميلاد تلك الحركة بالجزائر من خلال دراسته المعنونة ب: " عبد الرحمان الأخضري وأطوار السلفية في الجزائر." والمنشورة في مجلة الأصالة، التي كانت تصدرها وزارة التعليم الأصلي والشؤون الدينية الجزائرية، في العدد رقم 53 من عام 1978م. يرى البوعبدلي أن الحركة السلفية في الجزائر ظهرت كرد فعل مصحح لما طرأ على التصوف الإسلامي بالمغرب الأوسط من انحرافات وبدع. ولذلك اشتد الخلاف بين المصلحين السلفيين والمدافعين عن التصوف. لقد التزم البوعبدلي بإدراج تلك الحركة السلفية ضمن نسقها التاريخي، ووفق خصوصيات الثقافة الإسلامية للمغرب الإسلامي. ومن خصوصياتها أنها انبثقت من الوسط الصوفي السّني الذي يستمد من الفقه المالكي والعقيدة الأشعرية، ولكنها تحولت منذ الفترة الحديثة إلى حركة مناهضة للثقافة الصوفية بسبب تأثرها بالسلفية المشرقية خصوصا رافدها الوهابي. لقد أثبتت التجربة التاريخية عدم جدوى محاولات استئصال الفكر الصوفي بالمغرب الأوسط لأن السلفية الجزائرية تواءمت مع جوهر التصوف طيلة قرون. أصبح من الضروري توخي ظاهرة المزاوجة بين السلفية والصوفية، بالنظر إلى أن كبار رواد الإصلاح السلفي في المغرب الأوسط جسدوا تلك الازدواجية في أقوالهم ومواقفهم أمثال: "عبد الرحمان الأخضري" و"عبد الكريم الفكون القسنطيني" و" أبو راس الناصري المعسكري." ملخص باللغة الإنجليزية ABSTRACT : This study deals with the approach of the Algerian historian Al-Mahdi Al-Bouabdely (1907-1992) in his presentation of the topic of the Salafi movement in Algeria, and follows the stages of its emergence and development from the fourteenth century to the end of the nineteenth century and the beginning of the twentieth century, as it is considered the first of the methods of this topic and the foundations of the study Entrusted to him, and he stopped at the first historical evidence of the birth of that movement in Algeria through his study entitled: "Abd al-Rahman al-Akhdari and the phases of Salafism in Algeria." It was published in Al-Asala magazine, which was issued by the Algerian Ministry of Original Education and Religious Affairs, No. 53 of 1978. Al-Bouabdali believes that the Salafi movement in Algeria emerged as a corrective reaction to the deviations and heresies in the Islamic Sufism in the Maghreb. Therefore, the dispute between the Salafi reformers and the advocates of Sufism intensified. Al-Bouabdali was committed to including this Salafi movement within its historical pattern, and according to the peculiarities of Islamic culture in the Islamic Maghreb. Parmi ses particularités, il est issu du milieu soufi sunnite, qui découle de la jurisprudence maliki et de la foi ash'ari, mais depuis la période moderne, il s'est transformé en un mouvement anti-soufi en raison de son influence sur le salafisme oriental, en particulier sur son affluent wahhabite Historical experience has proven the futility of attempts to eradicate Sufi thought in the Maghreb because Algerian Salafism has adapted to the essence of Sufism for centuries. It has become necessary to envisage the phenomenon of intermarriage between Salafism and Sufism, given that the leading pioneers of Salafi reform in the Maghreb embodied that duality in their sayings and positions, such as: "Abd al-Rahman al-Akhdari", Abd al-Karim al-Fakoun al-Qusentini "and" Abu Ras al-Nasiri al-Ma`skari ".

الكلمات المفتاحية

السلفية ; التصوف ; المهدي البوعبدلي ; الإصلاح، ; الجزائر، ; المغرب الأوسط، ; البدع ; النوازل ; المتصوفة، ; الفقهاء.