المجلة الجزائرية للدراسات الإنسانية
Volume 2, Numéro 1, Pages 204-233
2020-06-15

أنثوية المعرفة سرديات النسوية في الجزائر Femininity Of Knowledge Feminist Narratives In Algeria

الكاتب : جميلة بكوش .

الملخص

وقوفنا على النقد النسوي الجزائري يعيدنا إلىتأثيث قناعات كثيرة، ترسّبت على مدى زمن غير قليل، عرفت فيها ساحة النقد الهيمنة الذكورية، وبعد تمعن في الدراسة تبين لنا أنّ الناقدات الجزائريات لم يتخلّفن عن أداء دورهن في الساحة الأدبية، الجزائرية، والعربية، نقدا ودراسة، حيث بدت جهودهن واضحة في السير على خطى النظرية النسوية، التي أثْرَت النقد الثقافي بمحاولات جادة وفعّالة في تحليل النصوص الأدبية بمختلف أجناسها، والوقوف من خلالها على الدور الذي لعبته هذه النصوص في فهم الواقع الاجتماعي، وفهم مختلف أشكال السيطرة، والتهميش، وفضح أساليب الهيمنة، سواء تلك التي تعرضت لها المرأة في علاقاتها الاجتماعية والثقافية، أو فيما ألحقه الاستعمار من تخلّف أصابها في الصميم. Our scrutiny of the Algerian feminist criticism leads us to rethink about a lot of convictions, which were created over quite a long time, in which the criticism domain witnessed male domination, and after a careful consideration it became clear to us that the Algerian female critics did not abandon their role in the literary, Algerian, and Arab fields of criticism and study. As their efforts were clear in following the steps of feminist theory, which enriched cultural criticism by serious and effective attempts to analyze literary texts of various types, and to determine through them the role that these texts played in understanding social reality, understanding the different forms of control, marginalization, and exposing the methods of domination, either that which the woman was exposed to in her social and cultural relations, or what was caused by colonialism.

الكلمات المفتاحية

حركة؛ نسوية؛ أنثى؛ النقد الثقافي؛ الهامش. movement; feminist; female; cultural criticism; margin