حوليات جامعة بشار
Volume 2009, Numéro 21, Pages 29-47
2020-12-21

أكثر صعوبات التعلم الأكاديمية التي يعاني منها تلاميذ الطور الثاني من مرحلة التعليم الابتدائي

الكاتب : حنان بن يوسف .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أكثر صعوبات التعلم الأكاديمية التي يعاني منها تلاميذ الطور الثاني من مرحلة التعليم الابتدائي (تلاميذ السنة الثالثة، الرابعة والخامسة ابتدائي)، حيث أجريت الدراسة بمجموعة من المدارس الابتدائية التابعة لمدينة بشار على عينة مكونة من (148) تلميذ وتلميذة، وتمثلت أدوات الدراسة في استمارة محك الاستبعاد، بطاقة جمع المعلومات عن التحصيل الدراسي، اختبار الذكاء المصور لأحمد زكي صالح، ومقياس التقدير التشخيصي لصعوبات التعلم الأكاديمية لمصطفى فتحي الزيات. ولمعالجة نتائج الدراسة استخدمت الباحثة مجموعة من الأساليب الإحصائية تمثلت في النسب المئوية، المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، معامل الارتباط (ر) بيرسون. وبعد تحليل البيانات باستخدام برنامج الحزم الإحصائية spss تم التوصل إلى أن: - أكثر صعوبة تعلم أكاديمية يعاني منها تلاميذ السنوات الثالثة، الرابعة والخامسة ابتدائي تتمثل في صعوبة تعلم الرياضيات. The present study aims to identify the most academic learning difficulties experienced by pupils of The second phase of primary education (pupils of third; fourth and fifth grades of primary), The study was conducted where a group of primary schools of the city of Beshar on a sample of (148) students (Females and Males). To achieve the aim of the study, the researcher used the exclusion test form, the data collection card on the academic achievement, the pictorial intelligence test of Ahmed Zaki Saleh, the diagnostic assessment of the academic learning difficulties of Mustafa Fathi al-Zayat. To address the results of the study, the researcher used a range of statistical methods based on the statistical package of social sciences (SPSS), such as percentages, arithmetic mean, standard deviation and Pearson correlation coefficient. After analyzing the data using statistical packages program spss have been reached : - Learning difficulties in mathematics is the most difficult academic learning experienced by pupils of third; fourth and fifth grades of primary education.

الكلمات المفتاحية

صعوبات التعلم الأكاديمية؛ تلاميذ الطور الثاني؛ مرحلة التعليم الابتدائي. ; academic learning difficulties; pupils of The second phase; primary education