مجلة الابداع الرياضي
Volume 11, Numéro 4, Pages 265-279
2020-12-20

السياسة التسويقية و أثرها على احتراف أندية كرة القدم الجزائرية

الكاتب : بورقبة قويدر . رعاش كمال . حوداشي حرز الله .

الملخص

عرفت كرة القدم العالمية تطورا مذهلا في السنوات الأخيرة بولوجها إلى عالم الاحتراف الرياضي , الذي يعتمد على الجانب الاقتصادي كمكون أساسي و متطلب من أهم متطلباتها , و لعل الجزائر سعت إلى التماشي مع هذا التطور , إلا أن الوضعية الاقتصادية للأندية لا تتناسب مع مؤشرات الاحتراف , لذا عمدنا على بحثنا هذا الموسوم بـ " السياسة التسويقية و اثرها على احتراف اندية كرة القدم الجزائرية ". و تهدف دراستنا الى معرفة معوقات التسويق الرياضي عند أندية كرة القدم الجزائرية , و مدى أهميته في الارتقاء بالجانب المالي و من ثمة تطوير النتائج الرياضية, و بناءا على طبيعة الموضوع تم احتيار المنهج الوصفي الذي يتلائم مع البحث , و تم اختيار عينة عشوائية من مجتمع اللاعبين و المدربين و المسيرين لأندية كرة القدم الجزائرية المحترف الأول و بناءا على فرضيات البحث اعتمدنا على الاستبيان كأداة لجمع البيانات, و توصلنا في بحثنا هذا إلى ان السياسة التسويقية في أندية كرة القدم الجزائرية غير ناجعة و ذلك لمحدودية فهم و استيعاب أهميتها و نقص الكفاءات و الخبرات المتخصصة , بالإضافة الى المعوقات المالية التي حالت دون دعم التسويق الرياضي , مما انعكس سلبا على النتائج الرياضية لأندية كرة القدم الجزائرية International football has known an amazing development in recent years in its access to the word of professional sports , which depends on the economic side in a basic component and a requirement of its most imoprtant requirements, perhaps Algeria has sought to cope with this development , however the economic position of the clubs is not commensurate with the indicators of commensurate with professional indicators ,that is why we deliberately discussed this tagged « Marketing policy and it’s impact on the club’s burning of Algerian football » .Our study aims to know the obstacles of sports marketing for Algerian football clubs , and how imoptant it is to improve the financial aspect and how much to develop sports results ,based on the nature of the topic , a descriptive approach was chosen that is appropriate for the research , a random sample was chosen from the community of players ,coaches and managers in the first professionl Algerian football clubs ,and based on the research hypothesis we relied on the questionnaire as a tool to collect data ,we reached in this research except that the marketing policy in Algerian football clubs is not successful due to the limited understanding and understanding of its importance and the lack of qualified and specialized expertise ,in addition to the financial obstacles that prevented sports marketing support ,whitch reflected negatively on the sports results for Algerian soccer clubs .

الكلمات المفتاحية

التسويق الرياضي ; الاحتراف الرياضي ; كرة القدم ; : Sports marketing ; Athletic professionalism ; Football