آفاق سينمائية
Volume 7, Numéro 2, Pages 583-605
2020-12-15

واقع الممارسة النقدية في الجزائر بين الفن التشكيلي و السينما

الكاتب : زوراغي جميلة . بن عمر عزوز .

الملخص

يعد النقد الفني أحد أبرز عناصر العملية الإبداعية، باعتباره عملية تقييم وتقويم للعمل الفني مهما كان شكله، الأمر الذي يتطلب من الناقد رصيدا معتبرا من الخبرات والمعارف المسبقة للفن الذي يشتغل عليه في ممارسته النقدية سواء في مجال المسرح أو السينما أو الفن التشكيلي، ويعتبر كل من الفن التشكيلي والسينما مجالين مهمين للممارسة النقدية كونهما فنين يرتبطان ببعضهما من حيث لغة الصورة التي تلعب دورا كبيرا في معالجة قضايا المجتمعات وما تحمله من أهداف وقيم سلوكية وأخلاقية بلغة فنية راقية. وتتداخل السينما والفن التشكيلي في العديد من العناصر الفنية لتنتج أثرا فنيا متكاملا من الجانبين التقني والوظيفي، رغم اختلافهما من حيث الوسائل والآليات والأساليب إلا أن هدفهما يبقى واحدا وهو محاكاة الحياة والواقع بلغة الصورة الفنية لذلك نسعى من خلال هذه الدراسة إلى عرض واقع التجربة النقدية في مجالي السينما والفن التشكيلي بالجزائر ونمط العلاقة التي تربطهما. : Abstract Art criticism is one of the most prominent elements of the creative process, as a process of evaluation and correction of the artwork in whatever form. This requires the critic to have a significant asset of experiences and prior knowledge of the art he is working on in his critical practice, whether in the field of theater, cinema or plastic art. These last two are important areas of critical practice, as they are related to each other in terms of the language of the image, which plays a major role in addressing the issues of societies and the goals and behavioral and moral values they carry in fine artistic language. Cinema and plastic art are intertwined in many artistic elements to produce an integrated artistic effect on both technical and functional sides. Although they differ in terms of means, mechanisms and methods, their goal remains one, which is simulating life and reality in the language of the artistic image. Therefore, we seek through this study to present the reality of critical experience in the fields of cinema and plastic art in Algeria and the type of relationship that binds them.

الكلمات المفتاحية

artistic criticism ; plastic art ; cinema ; critic ; artistic image