آفاق سينمائية
Volume 7, Numéro 2, Pages 311-325
2020-12-15

العلاقات العامة وتكوين الصورة الذهنية السينمائية لدى الجمهور المتلقي

الكاتب : لحاج أحمد كريمة .

الملخص

السينما مثلها مثل كل وسائل الإعلام والاتصال، تحتفظ لنفسها بخصوصية تميزها عن باقي الوسائل الأخرى، فالسينما تبدو من أكثر الوسائل تعاطيا مع الثقافة بمفهومها الواسع ، لأن الفيلم السينمائي لا يقدم غير نمط الحياة وأنماط الشخصيات والسلوك والقيم والأفعال لهذه الجماعة أو تلك الشخصية، فهو من خلال هذه المادة الثقافية يوسع خبرات الجمهور(المتلقين) أو يعمقها أو يدفعها إلى الانطفاء، وهو في كل الأحوال يقدم للمشاهدين معرفة متنوعة تكاد تشمل مناحي الحياة المختلفة ،وعلى الرغم من تفاوت الاهتمام بالعلاقات العامةفي المؤسسات، فقد أصبح من المسلم به أن الحاجة إلى العلاقات العامة و ممارسة أنشطتها في المجال السينمائي لها مبرراتها العلمية والموضوعية، حيث ترمي العلاقات العامة إلى تحقيق التوافق والتكيف بين السينما كوسيلة اتصال وبين جماهيرها التي تتعامل باعتبارها الجانب الأساسي في التسويق للمادة السينمائية بالطريقة التي تناسب صناع السينما في الترويج لأفكارهم ومعتقداتهم في محاولة منها للتأثير بطريقة إيجابية أو سلبية وزعزعةالأفكار والتصورات الموجودة لدى الجماهير Abstract: Cinema, like all media and communication, retains its own privacy that distinguishes it fromother means, cinema seems to be one of the most common means of dealing with culture in itsbroadsense, because the film offersonly lifestyle, character patterns, behavior, values and actions of this group or personality, it is through this cultural material expands the experiences of the audience (recipients) or deepensit or pushes it to extinguish, and in all cases provides viewers with a diverse knowledge that includes almost different aspects of life, despite the different aspects of life, despite the different aspects of life, despite the varyinginterest in relationships, In the public institutions, it has becomerecognizedthat the need for public relations and the practice of their activities in the field of film are scientifically and objectively justified, where public relations aim to achieve compatibility and adaptation between cinema as a means of communication and its audiences, which treatshari'a as the main aspect of the marketing of film material in a way that suits the film makers in promoting their ideas and beliefs in an attempt to influence in a positive or negative way and to undermine the ideas and perceptions of the public.

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: السينما، العلاقات العامة، الجمهور، الصورة الذهنية. ; Keywords: Cinema, public relations, audience, mental image.