آفاق سينمائية
Volume 7, Numéro 2, Pages 253-275
2020-12-15

السينما في الجزائر من الصورة النمطية للأوتكتون إلى الصورة الذهنية للثورة

الكاتب : بكوش خليل .

الملخص

ملخص: تعتبر الدّعاية عبر السينما من أبرز الركائز التي استندت عليها وسائل الإعلام الفرنسية والجزائرية، في استعراضها لقضية حرب التحرير، بين تكريس الصور النمطية الاستعمارية وبلورة المفاهيم النضالية في الصور الذهنية للثورة، وهو المبتغى الذي نسعى من خلاله في هذه الدراسة، بوضع المحدّدات الأكاديمية في قراءات تحليلية لتداعيات الأفكار عبر الشاشة خلال فترة الاستعمار الفرنسي للجزائر، وانتهاج الأسلوب العلمي المعتمد على البحث والتقصي عن مضامينها الظاهرة والباطنة. Abstract: Propaganda through cinema is one of the most prominent pillars on which the French and Algerian media relied, in its review of the issue of the liberation war, between the consecration of colonial stereotypes and the elaboration of militant concepts in the mental images of the revolution, which is what we seek in this study, by placing academic determinants in analytical readings The repercussions of ideas across the screen during the French colonial period in Algeria, and the pursuit of a scientific method based on research and investigation of its apparent and inward implications.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: السينما-الثورة -الدعاية – النضالية -الصورة النمطية والذهنية. ; Keywords : Cinema -Revolution -Propaganda –Struggle -Stereotype and mental image