آفاق سينمائية
Volume 7, Numéro 2, Pages 56-73
2020-12-15

الأفلام الثورية الجزائرية وتجليات الهوية الوطنية. قراءة في فيلمي خارج عن القانون، ومعركة الجزائر

الكاتب : قندز فؤاد .

الملخص

يجتهد المخرجين السينمائيين كثيرا في تقديم عمل سينمائي يرضي المشاهد و يؤثر فيه، لعدة أسباب منها المادي والمعنوي، فالأول كسب عدد اكبر من الإرادات لآنها صناعة بالدرجة الأولى؛ هدفها تحقيق الربح للإستمرارية. والثاني ترويج للأفكار و المبادئ و القيم التي يحملها الفيلم. و يقاس مدى نجاح الفيلم أو فشله بمدى نسبة المشاهدة، و انجر عن ذلك ظهور مؤسسات للإنتاج و التوزيع السينمائي تشرف على تسويق الفيلم. هذا الأخير الذي يعتبر من بين الوسائل الإعلامية الأقوى على التأثير لما يتمتع به من قوة التقنية و الصورة التي تتغلغل إلى أعماق المشاهد و تؤثر فيه، فتزرع فيه الأفكار الوطنية، و لعل الأفلام الثورية الجزائرية خير مثال على ذلك، حيث جسدت الكثير منها مشاهد حب الوطن، و زرعت مفاهيم الهوية و القومية و نبذ الإستعمار بكل أشكاله؛ فتابع المشاهد الكثير منها منذ الإستقلال ما يزال يتابع، إلا أن مفاهيم المشاهدة التي تعتمد على قاعات السينما تغيرت اليوم لعدة عوامل و أسباب. و هو أمر يثير التساؤل و محاولة معرفة الأسباب الحقيقية لذلك، و اقتراح الحلول إن امكن. Film directors strive to provide cinematography that satisfies the viewer and influences him, for a number of reasons, including material and moral. The first is to gain a greater number of revenues because it is primarily a industry; its goal is to achieve profit for continuity. The second is to promote the ideas, principles, and values that the film holds. The success or failure of the movie is measured by the percentage of viewership, and the result is the emergence of cinematographic production and distribution institutions that oversee the marketing of the film. The latter, which is considered among the strongest media outlets to influence its technical power and image, which penetrates into the depths of the viewer and influences it, so national ideas are cultivated, and the Algerian revolutionary films may be a good example of this, as many of them embodied scenes of patriotism The concepts of identity, nationalism, and the rejection of colonialism were sown in all its forms. The viewer continued many of them since independence, and continues to follow, but the concepts of viewing that depend on the cinema halls have changed today for several factors and reasons. It raises questions and attempts to know the real reasons for this, and to suggest solutions if possible.

الكلمات المفتاحية

المشاهدة- السينما- الهوية – الوطنية-الثورة Viewing - cinema - identity - patriotism - revolution