Revue Algérienne des Sciences Juridiques et Politiques
Volume 57, Numéro 5, Pages 245-263
2020-12-17

الأنسنة في تقديم الخدمة على مستوى المرافق العمومية Humanization In Providing The Service At The Level Of Public Amenities

الكاتب : كسال عبد الوهاب .

الملخص

الملخص احترام قيم حقوق الإنسان هي أحد الأهداف الأساسية التي يجب أن تسعى المرافق العمومية الالتزام بها في تقديم الخدمات لصالح المرتفقين، وهذا تجسيدا للمبادئ الحاكمة للمرافق العامة وتطبيق لقواعد الحكامة في التسيير. وتحقيق ذلك لا يكون إلا بحسن الاستقبال ومواكبة هذه المرافق لمقتضيات العصرنة بشكل مستمر. وعليه تظهر أهمية هذه الدراسة في أن وجود هذه القيم الانسانية هو دلالة على تطبيق مبدأ المساواة والبعد عن التمييز. والنتيجة المترتب عن ذلك المساهمة في توجيه الخدمة العمومية وتحسينها. الكلمات المفتاحية: المرافق العمومية، الخدمة العمومية، الحكامة، الاستقبال، العصرنة. Abstract Public service providing within human rights values respect is one of the main goals the public amenities must commit to provide for individuals. This is on the ground that the respect for these values is the application of the principles governing the public amenities and rules governing management. The importance of this research study resides in the existence of these human values as an evidence of implementation of this principle and avoidance of any segregation. The consequence of this contribution is the orientation and improvement of public service. Key words: public Amenities, public service, Governance, reception, Modernization.

الكلمات المفتاحية

المرافق العمومية، الخدمة العمومية، الحكامة، الاستقبال، العصرنة.