مجلة الواحات للبحوث و الدراسات
Volume 13, Numéro 2, Pages 285-300
2020-12-17

تحرير الكلام في قول الإمام ابن القيم أن غير ربا النسيئة تحريمه من باب سد الذريعة

الكاتب : لعبودي عبد القادر .

الملخص

قال ابن القيم: "الربا نوعان: جلي وخفي، فالجلي حرم لما فيه من الضرر العظيم، والخفي حرم لأنه ذريعة إلى الجلي؛ فتحريم الأول قصدا، وتحريم الثاني وسيلة", فالربا الجلي هو الربا الذي نزل فيه القرآن والمعروف بربا الديون وهو الربا الذي تظهر فيه علة التحريم كاملة دون تخلف لأي فرد من مفرداتها كما تقرر في البحث, لذا كان هذا النوع محرم قصدا أي لذاته, أما غيره من أنواع الربا فلِتخلف بعض المفردات المقصودة بالحرمة في النوع الأول أو كلها أطلق عليه اسم الربا الخفي وكان تحريمه تحريم وسيلة أي من باب سد الذريعة. bn Alkayim said: "Riba has two aspects: Overt and covert. The overt Riba was prohibited owing to the tremendous harm it causes; the covert Riba was also prohibited because it leads to the overt one. The prohibition of the first is related to the objectives (of Shariah); and the prohibition of the second is related to the means (leading to Haram)." Since Muslim scholars agree that overt riba, known as Riba of loans, is the one prohibited in Quran, for the reason of prohibition of which is completely anId explicitly expressed in the words of the text of Quran, as stated in the present study, unlike the other types of Riba where the reason is of prohibition is expressed in different words. Thus, this study agrees with Ibn Alkayim affirming that Riba Al-Fadl (riba of surplus) is not prohibited for itself, it is prohibited to block the way that leads to Riba.

الكلمات المفتاحية

الربا ; علة الربا ; ابن القيم ; سد الذريعة ; الربا الجلي