دراسات فنية
Volume 5, Numéro 2, Pages 50-56
2020-12-15

الشخصية في مسرح الحلقة ودورها في تأصيل المسرح الجزائري عند كاكي

الكاتب : بحري قادة .

الملخص

تعد الشخصية المسرحية بمثابة بنية ذاتية لها خصوصيتها التي لا تتجرد عن موضوعيتها الكامنة فيها، وتتجسد في نظام لغة بصرية ضمن نصها الركحي، ويتضح من خلال هذه الورقة البحثية أن الشخصية المسرحية تبنى من قبل المؤلف، وخاصة عند ولد عبد الرحمن كاكي، حيث تأخذ حيزا من دائرة اهتماماته، لأن التضامن الذي يشهده الممثل في أدائه ما بين شخصيته بوصفه إنسان يعبر عن وجوده. ونهدف أيضا لإبراز حقيقة وجود الشخصية المسرحية باعتبارها تجربة فريدة في الإبداع الدرامي وفق إمكانياتها، ومواقع القصور أو القوة التي تتولد منها، لذا تعد الشخصية المسرحية المحرك الأساسي للعرض المسرحي. The theatrical character is a subjective structure that has its own peculiarity that is not detached from its inherent objectivity, And embodied in a visual language system within its raging script, It is clear through this research paper that the theatrical character is adopted by the author, It takes a place from the circle of his interests, because the solidarity that the actor witnesses in his performance between his personality as a person expressing his existence. We also aim to highlight the existence of the theatrical character as a unique experience in dramatic creativity according to her capabilities, And the sites of palaces or the power that is generated from them, so the theatrical character is the main engine of the theatrical performance.

الكلمات المفتاحية

الشخصية ; المؤلف ; الإبداع ; كاكي ; العرض المسرحي ; Personal ; The author ; creativity ; kaki ; Theatrical show