مجلة التمكين الاجتماعي
Volume 2, Numéro 4, Pages 9-22
2020-12-15

اتجاهات النُخب العربية نحو الخطاب الإعلامي لمنظمة الصحة العالمية خلال جائحة "كورونا"

الكاتب : السيد د. بتول .

الملخص

ملخص: تناولت هذه الدراسة الخطاب الإعلامي لمنظمة الصحة العالمية خلال جائحة "كورونا"، وهدفت إلى رصد اتجاهات نُخب عربية نحو الاستمالات المُستخدمة فيه (العاطفية، العقلانية، والتخويف)، وتحديد الوسيط الإعلامي الأبرز لمتابعة الخطاب من قبل النُخب، فضلاً عن معرفة مدى التعرض إليه. وارتكزت الدراسة على المنهج المسحي، حيث شمل المسح عينة عمدية، وتم استخدام أداة الاستبانة لجمع البيانات من 725 مفردة، مُمثلة بنُخب أكاديمية وإعلامية في دول عربية متفرقة. وخلصت الدراسة المسحية إلى أن غالبية أفراد العينة يتعرضون إلى الخطاب عبر مواقع التواصل الاجتماعي، يليها التلفزيون. وبينت النتائج حياد الغالبية تجاه ما يفيد بأن الخطاب مشحونٌ بمؤثرات عاطفية، مقابل موافقتهم على أنه يُثير الحيرة والقلق، ويُبالغ في التحذير وإثارة الخوف. كما وافق الغالبية على أنه يُثير الغضب والكراهية تجاه المنظمة، ويستخدم صيغاً تفضيلية لترجيح أفكار معينة، ورؤوا أنه يعرض الآراء على أنها حقائق، ويرتكز على غريزة القطيع. وفيما وافق الغالبية على أنه يستشهد بمعلومات وأحداث واقعية، ويبني النتائج على مقدمات، اعترضوا على أنه يُقدم أرقاماً وإحصاءات دقيقة. Abstract: This study tackled the World Health Organization’s media discourse during the Coronavirus pandemic. It aimed mainly at monitoring the attitude of Arab elites towards the inducements used in the discourse whether it be emotional, rational or intimidation. It also aimed at determining the most prominent media followed by the elites for receiving information about the pandemic, and knowing to what extent are they exposed to such media. The study is based on the survey method. The survey included purposive samples, where the questionnaire instrument was used to collect data from 725 individuals representing academic and media elites from different parts of the Arab world. The study concluded that most of the individuals of Arab elites are exposed to the discourse via social media platforms, followed by television. Results showed that they agreed that the discourse is loaded with emotional stimulants, intriguing and confusing, exaggerates with warning and intimidation, promotes anger and hatred towards the organization, includes preferential wordings that favor certain ideas, displays facts, and based on herd instinct, cites real information and events, builds results based on data, and they disagreed on the point that it provides precise numbers and statistics.

الكلمات المفتاحية

اتجاهات، النُخب العربية، الخطاب الإعلامي، منظمة الصحة العالمية، جائحة "كورونا".