مجلة النص
Volume 7, Numéro 2, Pages 08-26
2020-12-14

جمالية اللون في الصورة السينمائية وتأثيرها على ذاتية المتلقي The Aesthetic Color In The Cinematic Picture And Its Effect On The Recipient

الكاتب : خنوش مختارية .

الملخص

نظرا لقيمة اللون في حياتنا وتأثيره على وجداننا فإننا نحاول من خلال هذه الدراسة تسليط الضوء على مدى جمالية اللون وتأثيره على ذاتية المتلقي باعتبار أن اللون عامل وظيفي،جمالي ودلالي يعتمد على قواعد ومبادئ البيئة الكونية، ويسيطر على الحالات النفسية من انفعالات ورغبات وعواطف تطغى ذاتية الإنسان الذي يعتمد على أحاسيسه وعلى فكره الواعي ليسكب خلجاته معبرا بذلك عن طريق الصورة السينمائية لما لها من فاعلية وشاعرية قوية، فقد رجح علماء النفس الذاتية التي تطغى على تفضيل الألوان والتي تختلف من شخص لآخر، عن ذاتية المتلقي الذي يدرك المعنى الإيحائي الكامن في دلالاته الجمالية التي تظهر في الصورة السينمائية التي ارتقت به لتصبح هي الصبغة المفضلة لدى المتلقي بعدما كانت عمياء لا ترى إلا بالأبيض والأسود فبلقطة أو بمشهد لوني واحد يكون من الممكن توصيل فكرة أو جملة تغني عن ألف كلمة لنتوصل في الأخير أن لكل متلقي مزاجه اللوني الخاص به الذي يثير في نفسه مشاعر خاصة راجعة لعدة عوامل نفسية، ثقافية، دينية واجتماعية يدركها من خلال الصورة السينمائية. Due the value of color in our lives and its impact on our emotion, We will try through this study to shed light on the extent of the aesthetic of the color and and its effect on the subjectivity of the recipient, as color is a functional, aesthetic and semantic factor that depends on the rules and principles of the global environment, and controls psychological states of emotions, desires and emotions it overwhelms the subjectivity of person who relies on his senses and his conscious though to earns out his thoughts, expressing this through the cinematic picture because of its strong effectiveness and poetic feelings, psychologists have predicated the subjectivity that overwhelms the preference of color that differ from one person to another, from the self of the recipient who understands the suggestive meaning latent in its aesthetic connotation that appears in the cinematic image that elevated it to become the preferred dye for the recipient after she was blind saw only black and white, so with a snapshot or a single color scene, it is possible to communicate an idea or a sentence that sings a thousand words, so that we can finally reach that everyone has his mood his own, which evokes in himself special feeling due to many psychological, cultural, religious and social factor.

الكلمات المفتاحية

جمالية الألوان ; الذاتية ; الصورة السينمائية ; المتلقي ; التأثير ; Aesthetic colors ; Subjectivity ; Cinematography ; Recipient ; Influence