أنثروبولوجيا
Volume 6, Numéro 2, Pages 207-233
2020-12-08

أنثروبولوجيا جرعات «التَّسميم الشعبي» من داخل المطبخ الإثنوغرافي السحري النّسوي في مدينة تبسة Anthropology Of The " Popular Poisoning " Doses From Within The Ethnographic Magical Kitchen In The City Of Tebessa

الكاتب : بوعروج هيبة . جفال نور الدين .

الملخص

إنطلقت هذه المقاربة من أنثروبولوجيا جرعات (التَّسميم الشعبي) في مدينة تبسة، التي تبدأ من المطبخ الإثنوغرافي السحري النسوي، ويعرف أيضاً على أنه كإضافة لدوره البيولوجي المعمل السري لسحر المرأة، فهذا النوع (السحر المأكول) هو الأكثر تعاطيًا، وتسميمًا، ومرضًا، وينطوي في جانبيه: الطقوسي السحري والتطبيبي الشعبي، أين تعكس ثقافة الفرد المحلية، التي تحمل تراث شعبي معتقدي يظهر جليًّا من خلال الطقوس والممارسات اليدوية عند هؤلاء المسممين: من (صلوات، نذر، تمنيات، تعازيم إستعطافية، و وقائية)، تؤمن دلالة رمزية متشابكة بين الإنسان التّبسي والعالم الميتافيزيقي في مجال السحر والخفي من مقتنيات السحر النباتي، والحيواني، والمعدني. وآخرى ببقايا من جسم الإنسان وتسخيرها بطقوس مختلفة في المناسبات الشعبية، حيث يتم زجها بطريقة مباشرة أو غير مباشرة في طعام الضَّحية، حتى تخترق جسده إنسانًا كان أو حيوانًا، وبإستخدام المنهج الوصفي والملاحظة بالمشاركة مع فئة دون سواها تحصلنا على معاني و دلالات كثيرة ترجع لطبيعة الفرد المحلي مع إختلاف خبراته الوجدانية والنفسية والدينية. This approach was launched from the Anthropology of doses (Popular Poisoning) in the city of Tebessa, which starts from the ethnographic magical kitchen of women, and is also known as an addition to its biological role the secret laboratory of women's magic, this type (Eaten Magic) is the most abusive, poisonous, and pathological, and it involves in Two aspects: the magical ritual and the folk medicine, where the individual's local culture, which carries a folk heritage, reflects a belief that is evident through the manual rituals and practices of these poisoners: (prayers, vows, wishes, sympathy, sympathy, and protection), which provide a tangled symbolic connotation between man The confusion and the metaphysical world in the field of magic and the hidden holdings of botanical, animal and mineral magic. And another with remnants of the human body and harnessing them with different rituals in popular occasions, where they are directly or indirectly thrown into the victim's food, until his body penetrates a person or an animal, and by using the descriptive approach and the observation of participating with a group and not others, we obtain many meanings and connotations due to the nature of the individual. The local one with different emotional, psychological and religious experiences.

الكلمات المفتاحية

التَّسميم الشعبي ; السحر المأكول ; المطبخ ; الإثنوغرافيا ; الأنثروبولوجيا ; Popular Poisoning ; Eaten Magic ; Kitchen ; Ethnography ; Anthropology