أنثروبولوجيا
Volume 6, Numéro 2, Pages 81-90
2020-12-08

التنشئة الدينية المدرسية و عملية التواصل الديني

الكاتب : قدوري عبدالقادر .

الملخص

تتحد أبعاد هذا الموضوع في دراسة العلاقة المفترضة بين التنشئة الدينية المدرسية وعملية التواصل الديني بشقيه: الأفقي (الذي يكون بين الإنسان وأخيه الإنسان ) والتواصل العمودي(الذي يكون بين الإنسان وخالق الإنسان)، لذلك يأتي هذا العمل البحثي مسلّطا الضوء على المفاهيم التي تخص كل من المدرسة والتنشئة الدينية والتواصل الديني، ثم التطرق إلى دور المدرسة في عملية التنشئة الدينية وعلاقة ذلك بعملية التواصل الديني، لتنص الخاتمة على ضرورة التواصل الديني السليم من أجل تحقيق التوازن النفسي والاستقرار الاجتماعي للفاعليين الاجتماعيين. The dimensions of this topic in the study of the supposed relationship between religious education and the process of religious communication with these two types: horizontal communication (what is between man and neighbor) and vertical communication , Which is between man and the human creator), therefore comes this research work, highlighting the concepts that belong to the school and religious education and religious communication, and then address the role of the school In religious education and the relationship of this with religious communication, it foresees the conclusion on the need for good religious communication in order to achieve psychological balance, social stability for social actors

الكلمات المفتاحية

المدرسة ; الكتاب المدرسي الديني ; التنشئة الدينية ; الت ; اصل الديني