الحوار الثقافي
Volume 9, Numéro 2, Pages 4-24
2020-12-12

التربية و القيم و الإعلام الجديد

الكاتب : مالفي عبد القادر .

الملخص

لعل ما ينتاب سواء الباحث في مجال التربية او الممارس في حقل التربية هو كيفية التعامل مع المتعلم في ظل التطورات التكنولوجية الحادثة في مجال الاتصال؟ مما لا شك فيه أن الأدوات و الوسائل المتاجة في مجال الاتصال تمكن المستخدم من الولوج إلى عالم ممتد الأبعاد و بسرعة فائقة، لعل ما ينتاب سواء الباحث في مجال التربية او الممارس في حقل التربية هو كيفية التعامل مع المتعلم في ظل التطورات التكنولوجية الحادثة في مجال الاتصال؟ مما لا شك فيه أن الأدوات و الوسائل المتاجة في مجال الاتصال تمكن المستخدم من الولوج إلى عالم ممتد الأبعاد و بسرعة فائقة، و كأننا نعيش في عالم غير عالم التعليم و التعلم، و حتى و أن أدرجت تعلمات تخص التكنولجيات و كأننا نعيش في عالم غير عالم التعليم و التعلم، و حتى و أن أدرجت تعلمات تخص التكنولجيات. What interests, either the researcher in the field of education or the classroom practitioner, is how to deal with the learner within the sphere of technological progress in the sector of communication. No doubt, the available communication technology tools and equipment enable the users to get and instant access to an endless multi-dimension world. Besides, there are applications that allow acquiring a great deal of information in a short time. Hence, the users can communicate by using terms and understandings not yet found in the school curricula as if we are outside the world of teaching and learning. Even if training was introduced to show how to cope with modern communication technologies, still the program developers would not only face a real challenge in conceiving and reviewing their yearly syllabi, but they would struggle to protect values inculcated in the teaching programs.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: التربية ، التربية الإعلامية ، القيم، الإعلام الجديد، الاتصال، الكفاءات، المنهاج . ; Keywords: Education, Media literacy ,Values, Communication, New medias, Competencies, curricula. .