دراسات فنية
Volume 5, Numéro 1, Pages 154-168
2020-12-11

البداية الاحتفالية في المسرح الجزائري

الكاتب : العيادي محمد . خواني زهرة .

الملخص

إن البذور الأولى للمسرح هي الطقوس الانسانية القديمة، وتعتبر جوهر الوجود لما تحمله من مظاهر احتفالية بمعناها الحقيقي. وهو ما دفع الكتاب العرب الى الرجوع للمخزون الثقافي في محاولة منهم تأصيل مسرح عربي يختلف عن الغربي. فاستمدوا مواضيعهم من المظاهر الاحتفالية، فقد عملوا على المحافظة على القالب المسرحي الغربي مع اضافة عناصر تراثية شعبية مستمدة من الواقع المعاش. وهذا ما تهدف اليه دراستنا بالبحث عن طبيعة علاقة التراث والمخزون الشعبي بالاحتفالية ودورهم في تأصيل المسرح الجزائري. كلمات مفتاحية: الاحتفالية; التراث; الفرجة; التأصيل The first seeds of theater are the ancient human rituals, which are considered the essence of existence due to the ceremonial aspects they carry in their true meaning. This prompted Arab writers to return to the cultural stock in an attempt to establish an Arab theater that differs from the Western. They drew their subjects from the ceremonial aspects, as they worked to preserve the Western theatrical template while adding popular heritage elements derived from the lived reality. This is what our study aims to achieve by searching for the nature of the relationship between heritage and popular stock with ceremonialism and their role in rooting Algerian theater. Key words: ceremonial; Heritage; Watching ; Rooting

الكلمات المفتاحية

الاحتفالية; التراث; الفرجة; التأصيل