لغة كلام
Volume 6, Numéro 4, Pages 50-58
2020-12-10

أهمية المهارات اللغوية وفق المدخل التواصلي - السنة الخامسة من التعليم الابتدائي أنموذجا- The Importance Of Language Skills According To The Communicative Approach - The Fifth Year Of Primary Education As A Model

الكاتب : بسمة سيليني .

الملخص

يهدف البحث إلى الوقوف على أهمية المهارات اللغويّة في تعليميّة اللغة العربية في المناهج المعاد كتابتها، وفق المداخل الحديثة في تعليميّة اللغات، خاصة ما انبثق منها من نظريّات تواصليّة ووظيفيّة حديثة، تجعل من تعليم اللّغة الغرض منها هو تعليم كيفيّة الأداء والتّواصل؛ وفق المدخل التواصلي، الذي يؤكّد على التّواصل وبيان أهمّيته، متجاوزين النّظريات اللسانية البينوية التي تنظر للغة على أنها بنية مغلقة غير منفتحة على الوسط الاجتماعي. وتوصل البحث إلى نتائج أهمها: أنّ المهارات اللغويّة تربطها علاقة تكامل واتّصال وثيق، تؤدي إلى التواصل الفعال واكساب القدرة على التّواصل. ولا يمكن إهمال مهارة وتعويضها بمهارة أخرى. Abstract: The research identify the importance of language skills in the teaching of the Arabic language in the rewritten curricula, according to the modern approaches to language education, especially the emerging communication and functional theories, which make language education its purpose is to teach how to perform and communicate; According to the communicative approach, which emphasizes communication and explains its importance, the Linguistic theories of Beninism, which views language as a closed structure that is not open to the social milieu. The research reached results: language skills have a relationship of integration and close communication, leading to effective communication and gaining the ability to communicate. A skill can’t be neglected and replaced with another skill.

الكلمات المفتاحية

المهارات اللّغوية، المدخل التواصلي، السنة الخامسة ابتدائي. ; Key words: language skills, communicative approach, fifth year of primary school.