مجلة البحوث في العلوم المالية والمحاسبية
Volume 5, Numéro 2, Pages 156-169
2020-12-09

The Impact Of Reliability And Credibility And Assurance And Knowing The Customer On Improve Competitiveness In Algerian Commerciale Banks

Authors : Boubaya Hacene .

Abstract

In this study, we demonstrated the role of the dimensions of banking service quality in a general, and after reliability, credibility, assurance and knowing the customer and their impact on the competitiveness of Algerian commercial banks, which has become at the present time the most important issue in the process of the life of commercial banks. Therefore, we conducted the dimensions of reliability, credibility, assurance and customer knowledge, which is the core of the banking process. We reached several results, the most important of which we dealt with through research hypotheses in the study are as follows: After reliability has a positive impact on the competitiveness of Algerian commercial banks, after reliability has a positive impact on the competitiveness of Algerian commercial banks, credibility has a positive impact on competitiveness For Algerian commercial banks, the assurance has positive impact on the competitiveness of the Algerian commercial banks, knowing the customer has a positive impact on the competitiveness of the Algerian commercial banks. في هاته الدراسة قمنا بتبيان دور أبعاد جودة الخدمة المصرفية بشكل عام وبعدي الموثوقية والمصداقية والأمان و معرفة العميل وأثرهم على على القدرة التنافسية للبنوك التجارية الجزائرية التي صارت في الوقت الحالي القضية الأهم في سيرورة حياة البنوك التجارية والعنصر الهام الذي ينبغي الحفاظ عليه والبحث عن طرق رفعه وزيادته، لذلك قمنا باجراء اختبار أبعاد الموثوقية والمصداقية والضمان ومعرفة العميل الذي يعتبر جوهر العملية البنكية والمحور الأهم الذي تقام من أجله مختلف العمليات البنكية ، وقد توصلنا الى عدة نتائج أهمها ماقمنا معالجته من خلال الفرضيات البحثية في الدراسة. أهم هاته النتائج هي كالتالي : بعد الموثوقية لديه أثر ايجابي على القدرة التنافسية للبنوك التجارية الجزائرية، بعد الموثوقية لديه أثر ايجابي على القدرة التنافسية للبنوك التجارية الجزائرية، بعد المصداقية لديه أثر ايجابي على القدرة التنافسية للبنوك التجارية الجزائرية، بعد الضمان لديه أثر ايجابي على القدرة التنافسية للبنوك التجارية الجزائرية، بعد معرفة العميل لديه أثر ايجابي على القدرة التنافسية للبنوك التجارية الجزائرية.

Keywords

الموثوقية ; المصداقية ; الأمان ; معرفة العميل ; العملاء ; القدرة التنافسية