اللّغة العربية
Volume 22, Numéro 3, Pages 349-363
2020-11-01

الاستشهاد بالقراءات القرآنية في تفسير العذب النمير من مجالس الشنقيطي في التفسير

الكاتب : بوعمر عبد الحكيم .

الملخص

ملخص: يتناول المقال موضوع الاستشهاد بالقراءات القرآنية في تفسير العذب النمير من مجالس الشنقيطي في التفسير، فاستقراء المدوّنة يُبيّن بأن ّ المُفسّر_الشنقيطي_ ممن يستشهد بالقراءات القرآنية_ الصحيحة والشاذة، منسوبة إلى قرُّائها_غالبا_. أما الصحيحة؛ السبعة وغيرها، فالاستشهاد بها_عنده_ كالاستشهاد بباقي مصادر الاحتجاج اللغوي( القرآن الكريم والحديث النبوي وكلام العرب)_ مع تباين من ناحية القلة والكثرة_، وأما القراءات الشاذة فيذكرها للبيان، أي؛ بيان أنها شاذة_ وبالتالي لا تقوم شاهدا بجانب الشواهد المذكورة_، وإن استشهد بها فللاستئناس والتوسّع. إنّ الهدف من البحث الإشارة إلى أنّ عملية الاستشهاد تحتاج إلى معرفة بالشاهد_ من حيث السند والمتن_؛ لتتمّ عملية الاستشهاد على الوجه الصحيح. Abstract: This article disaesses the notion of witnessing with Quranic reading in explaining “Elaadb En-namir min Majalis ash-Shanqîtî fît-Tafsîr”. The extrapotation of the blog ) written -sheet ( shows that the interpreters Mouhamed El Amin, is one of the famous interpreter who cite) witness( with the Qurqnic readings ) the correct and the anomalous ones(which are attributed to their readers ingeneral-Mowever; the seven correct ones and many others, According to him witnessing is mostly like to witness with other sources of linguistic arguing )Quran, Hadeath, and Arabs speech( , with a differences in terms of Quantity ) little or much.( But, the anomalous readings are montioned only for clarifications and for giving more details since they are stille abnormal. The aim of the article is to pointout that witnessing process needs a knowledge of the witnesser in terms of Meten and sinidh, for completing the witnessing operation as correct as much they can.

الكلمات المفتاحية

الشاهد ; الاستشهاد ; القراءات القرآنية ; التفسير ; اللغة.