فصل الخطاب
Volume 6, Numéro 4, Pages 37-50
2017-12-01

Using Formative Assessment Rubrics To Improve Efl Writing Quality

Authors : Messaouda Bendahmane . Hind Amel Mostari .

Abstract

The purpose of the study was to examine the effectiveness of formative assessment rubrics in enhancing students’ writing development. It attempts to make learners aware of the writing criteria and help them enhance their writing quality by engaging them in the process of self-assessment. Despite the great interest in improving learners’ writing quality, little has been done to explore the potential relationship between assessment and writing development. This study is built on the hypothesis that if students are involved in self-assessment through formative assessment rubrics, their writing will develop and their achievements will be satisfactory. The main concern of the research was to collect evidence on students’ needs to be informed about the writing criteria and to be engaged as active participants in self-assessment by using rubrics. An experimental research has been conducted with forty (40) second year students of English at the Teachers’ Training School in Constantine (Algeria). Data was collected using a pre- and a post test. The results of the study demonstrate that students’ awareness of the writing criteria and their involvement in self-assessment through rubrics have a positive effect on their writing. The study concludes with some pedagogical implications directed to the teachers and to the syllabus designers to enhance the students’ writing quality by using formative assessment rubrics and self-assessment. ملخص: ان الغرض من هذه الدراسة هو اختبار مدى فاعلية استخدام سلم التقدير اللفظي للتقويم التكويني في تعزيز وتطوير الكتابة لدى الطلاب. كما تسعى أيضا إلى توعية وتعريف الطلبة بمعايير الكتابة الجيدة ومساعدتهم على تحسين جودة كتابتهم من خلال إشراكهم في عملية التقويم الذاتي. نرى انه وعلى الرغم من الاهتمام الكبير بتحسين نوعية الكتابة لدى المتعلمين، إلا أن وجود علاقة محتمله بين التقييم والكتابة الجيدة ظل جانبا مهمشا ولم يلق الكثير من البحث. لذلك بنيت هذه الدراسة على فرضية مفادها أنه إذا تم ادماج واشراك الطلاب في عملية التقويم الذاتي من خلال سلم التقدير اللفظي كأداة تقويم تكويني، فإن جودة كتاباتهم ستتطور وكذا تحصيلهم الدراسي في اللغة الانجليزية كلغة أجنبية سوف يتحسن. اهتم هذا البحث بالحصول على أدلة تثبت حاجة الطلبة الى التعرف على معايير الكتابة الجيدة وكذلك ادماجهم واشراكهم كأعضاء فعالين ونشطين في عملية التقويم الذاتي باستخدام سلم التقدير اللفظي. وقد تم اجراء بحث تجريبي على أربعين (40) طالب سنة ثانية في اللغة الإنجليزية في المدرسة العليا للأساتذة بقسنطينة (الجزائر)و تم جمع البيانات باستخدام اختبار قبلي وبعدي. أظهرت النتائج أن وعي الطلاب بمعايير الكتابة ومشاركتهم في التقويم الذاتي من خلال سلم التقدير اللفظي له تأثير إيجابي على كتاباتهم. وخلصت الدراسة إلى بعض الآثار التربوية الموجهة للأساتذة ومصممي المناهج الدراسية لتحسين جودة الكتابة لدى الطلاب باستخدام نماذج التقويم التكويني والتقويم الذاتي.

Keywords

formative assessment, self-assessment, rubrics, assessment criteria, writing development الكلمات المفتاحية: التقويم التكويني، التقويم الذاتي، سلم التقدير اللفظي، معايير التقويم، تحسين الكتابة.