فصل الخطاب
Volume 6, Numéro 4, Pages 153-162
2017-12-01

أثر الدرس الإعجازي في التأسيس لمعاني النحو The Effect Of The Miraculous/iedjaz Lesson In Establishing The Meanings Of Grammar

الكاتب : أسماء نوني .

الملخص

تعدّ هذه المساحة مدخلا للحديث عن توفر التراث العربي على مسائل تعدّ من صميم البحث النصي الحديث أو ما عرف بنحو النص، فقراءة التراث قد تشكل إسهاما هاما في حركة البحث في النص، ويمكن الاستئناس لهذا الطرح من خلال رصد أصول في التراث العربي اعتمدت ما يُبنى عليه المفهوم العام لنحو النص من معالجة قضايا الربط، والعلاقات بين الجمل وغيرها من مسائل يعالجها هذا المبحث في اللسانيات الحديثة، ولأن الحديث عن العلاقات بين الجمل يعني الحديث عن نظم الكلم، وهو المرجعية العربية للتأسيس لهذا التوجه في تراثها، فالعودة إلى التأسيس الأول لهذه النظرية تضعنا أمام التوافق النسبي بينها وبين ما يطرحه نحو النص خاصة في مسائل الضمّ والتركيب، وقد اقترنت نظرية النظم بالجرجاني، لكن الواقع أن الدرس الإعجازي قبله كانت له الرؤية الأولية للتأسيس، فكيف مثلت نظرية النظم الشق الخاص بمسائل الربط في نحو النص الحديث، وما دور الدرس الاعجازي في التأسيس لذلك؟ Abstract: This space is considered as an entry point/gateway to talk about the Arab heritage availability on issues that are at the heart of modern textual research or what is known about the text grammar. The heritage perusal may constitute an important contribution to the search movement in the text, and this proposition can be drawn upon by monitoring assets in the Arabic heritage that depend on what the general concept of the text is based on in terms of addressing issues of linking/binding/correlation, and the relationships between sentences and other issues that this study deals with in modern linguistics, and because talking about relationships between sentences means talking about speech systems. It is the Arab reference for establishing this trend in its heritage. Returning to the first establishment of this theory puts us before a relative agreement between it and what it proposes towards the text, especially in matters of joining and synthesis, Systems theory has been associated with Al-Jourjani, but the fact is that the miraculous lesson before it had the initial vision of foundation. How did systems theory represent the part of linkage issues towards the modern text, and what is the role of the miraculous/Iedjaz lesson in establishing that?

الكلمات المفتاحية

النظم، الإعجاز، الضمّ، الربط، معاني النحو، نحو النص. Keywords: Systems, miracles/iedjaz, annexation, linkage, meanings of grammar, text grammar