الأفاق للدراسات الإقتصادية
Volume 5, Numéro 2, Pages 211-231
2020-11-06

التسويق الحسي داخل صناعة السياحة والتنمية المستدامة " دراسة فلسفية نظرية" Sensory Marketing Within The Tourism Industry And Sustainable Development "a Theoretical Philosophical Study"

الكاتب : الغزواني ناصر .

الملخص

يهتم البحث بكشف العلاقة بين الأبعاد المختلفة الخاصة بالتسويق الحسي "الحواس الخمس" وصناعة السياحة وكيفية الربط بين كل منهما بالشكل الذي يحقق الاستفادة القصوى لصناعة السياحة في تحسين نوعية وكفاءة المنتجات وتحسين سمعتها التجارية من جهة, وتعظيم الأرباح من جهة أخرى سعيا نحو التوصل لتحقيق التنمية المستدامة. ويكتسب البحث أهمية شديدة من حيث ندرة تلك الدراسات المتعلقة بالربط بين كل من التسويق الحسي وصناعة السياحة من حيث توضيح العلاقة بينهما والكشف عن التطبيقات المختلفة المطبقة لهذا التسويق داخل القطاع السياحي. ويستنتج البحث وجود فروقات ملحوظة بين طبيعة عمل وأهداف كل من التسويق التقليدي والتسويق الحسي, وأن إثارة الحواس المختلفة لدى الزبون له آثار إيجابية في عملية شراء المنتج السياحي ولكن مع صعوبة التحديد الدقيق لتلك الجوانب الحسية الأبرز لعوامل مرتبطة بصعوبة تمييز السلوكيات الخاصة بالشراء و التفضيلات الاستهلاكية. The research is interested to identify the relationship between the different dimensions of sensory marketing, "the five senses" and the tourism industry, and how to link each of them in a way that maximizes the benefits for the tourism industry in improving the quality and efficiency of products and improving its commercial reputation on the one hand, and maximize profits on the other hand in pursuit of achieving sustainable development . The research is of great importance due to the scarcity of studies linked with the relationship between sensory marketing and the tourism industry in terms of clarifying the connection between them and revealing the different applications applied to this marketing within the tourism sector. The research concludes that there are noticeable differences between the missions and the goals of both traditional and sensory marketing, and that stimulating the customer’s different senses has positive effects in the purchase of the tourism product, but with the difficulty of identifying those most prominent sensory aspects due to the factors related to the difficulty of identifying accurately the purchase behaviors and consumer preferences.

الكلمات المفتاحية

Marketing - development - tourism - senses - the customer Jel Classification Codes: M31. L83 ; التسويق – التنمية- السياحة- الحواس- الزبون تصنيف JEL: M31-L83