الأفاق للدراسات الإقتصادية
Volume 5, Numéro 2, Pages 58-77
2020-11-06

دور الجامعة في تعزيز ثقافة المقاولاتية لدى خريجيها (دراسة حالة طلبة الأقسام النهائية بجامعة 20 أوت 1955 سكيكدة)

الكاتب : عبد الباقي أميرة . بلحاج حبيبة . بوغازي فريدة .

الملخص

هدفت هذه الدراسة للتعرف على دور الجامعة في تعزيز ثقافة المقاولاتية لدى خريجيها من خلال دراسة حالة طلبة الأقسام النهائية في كلية العلوم الاقتصادية، التجارية وعلوم التسيير بجامعة 20 أوت 1955 سكيكدة، وكذلك التعرف على المزايا والمعوقات التي تحول دون تفعيل دورها، وقد تم إتباع المنهج الوصفي التحليلي في هذه الدراسة التي اعتمدت على توزيع(118)استبانة على عينة من مجتمع الدراسة (1119) منها (86) صالحة للدراسة. وأهم النتاج المتوصل إليها وجود تطبيق لنشاطات تهدف لتعزيز ثقافة المقاولة خصوصا فيما يتعلق بالندوات والملتقيات العلمية، أيضا وجود العديد من المزايا أهمها قدرة الجامعة على اعطاء صورة واضحة لمفهوم المقاولة، بالرغم من أن نقص التنسيق والاتصال بين الطلبة والجامعة تعد اكبر معوقاتها. كما توصلت هذه الدراسة إلى مجموعة من التوصيات أهمها ضرورة القيام بدورات تدريبية تربط الطالب بالواقع العملي. Abstract: This study aimed to identify the university’s role in enhancing the entrepreneurial culture of its graduates through a case study of students of the final departments at the University of August 20, 1955 Skikda, as well as identifying the advantages as well as the obstacles that prevent the activation of its role. The analytical descriptive approach has been followed in this study that relied on Distribution of (118) questionnaires to a sample of the study population (1119), of which (86) are valid for the study. The most important outcome of the implementation is the presence of activities aimed at enhancing the entrepreneurial culture, especially with regard to scientific seminars and forums, and also the presence of many advantages, the most important of which is the university's ability to give a clear picture of the concept of contracting, despite the lack of coordination and communication between students and the university is the biggest obstacle. This study also reached a set of recommendations, the most important of which is the necessity of conducting training courses linking the student to the practical reality.

الكلمات المفتاحية

الجامعة ; الثقافة ; المقاولاتية ; جامعة 20 أوت 1955- سكيكدة-