فصل الخطاب
Volume 5, Numéro 4, Pages 235-242
2016-12-15

بلاغـة السرد في قصيدة النثــر، أدونيس أنموذجــا The Narrative Rhetoric In Prose Poem: Adonis As A Sample

الكاتب : شريفة حميدي . أحمد بوزيان .

الملخص

أتاح تقارب الأجناس الأدبية الذي هيأته حركة الحداثة العربية تسرب بعض أشكال التعبير من المسرح والقصة إلى الشعر، في إطار تقارب الفنون، وإن كان ذلك لا يعني الذوبان الكلي لجنس داخل جنس آخر. وكان ذلك بعد احتكاك الشعراء المعاصرين بالثقافة الغربية ونهلهم من معينها، وخاصة الشاعر ت. س. اليوت (T. S eliot)الذي كان له أكبر الأثر في الساحة الشعرية والنقدية العربية المعاصرة. يعد أدونيس من أبرز شعراء الحداثة الذين تمثلوا التجربة الشعرية الحداثية، وقد طور التقنيات السردية التي استعارتها قصيدة النثر من بقية الفنون، وجعل لها حضورا مميزا ومكثفا في قصائده حتى غدت من سماتة الأسلوبية، وذلك عبر حضور الشخصيات، وتعدد ضمائر السرد، والحوار والوصف. Abstract The literary genres convergence, created by the Arab modernist movement, has allowed the leakage of new forms of expression from the theatre, novels to poetry, within the reconciliation framework of arts, although this does not mean the total melting of a genre within another. This was after the contemporary poets' friction with the Western culture and the inspiration from their resources, especially the poet T.S. Eliot, who had the greatest impact on the contemporary Arab poetic and critic scene. Adonis is one of the most prominent poets of modernity who represented the modernistic poetic experience. He developed the narrative techniques borrowed by the prose poem from the rest of the arts. He made its distinctive and intensive presence in his poems until it became a stylistic feature, through the presence of characters, and the multiplicity of narrative, dialogic and descriptive consciences.

الكلمات المفتاحية

بلاغـة السرد، قصيدة النثــر، أدونيس، الأجناس الأدبية، الحداثة العربية، الشعر، انسي الحاج. Keywords: Literary genre, modernist movement, reconciliation, stylistic features, distinctive and intensive presence