مجلة الحكمة للدراسات الاعلامية والإتصالية
Volume 8, Numéro 4, Pages 85-100
2020-11-26

الفضاء الإلكتروني مجال جديد للممارسة الحملات الانتخابية الإلكترونية- حملة بارك أوباما نموذجا-

الكاتب : رزيوق ليليا .

الملخص

جاءت هده الدراسة بهدف التعرض إلى إشكالية الدور الكبير الدي تلعبه لأنترنت كفضاء جديد مند ظهوره في دعم وتعزيز قيم الديمقراطية، عن طريق إنشاء مجتمعات افتراضية متعددة وشبكية تتواصل مع بعضها البعض من أجل تفعيل فضاء لإلكتروني جديد مبتكر للممارسة الديمقراطية الشفافة والنزيهة بواسطة الوسائط الميديا متعددة لاتجاهات، حتى تقدم لمواطن القدرة على اختيار ممثليه ومناقشتهم ومراقبة وتقيم نشاطاتهم المستقبلية. ولهدا فإن الوسائط الرقمية الحديثة تلعب دور الوسيط بين القائمين على الاتصال السياسي والجماهير المستهدفة ولكن بطريقة أشمل لجميع الوسائل لإعلامية الجديدة أي لإعلام الشبكي، الشيء الدي دفع بالعملية لانتخابية والمرشحين لها باعتماد عليها وبشكل مكثف من أجل استقطاب أكبر شريحة ممكنة من جهة، ومن جهة أخرى تنشيط حملاتهم لانتخابيه وتعريف ببرامجهم المستقبلية وهو ما أصبح يعرف حاليا بسم الفضاء لإلكتروني للحملات لانتخابية متعددة الوسائط لإعلامية. وانطلاقا مما سبق سأحاول توضيح فعالية الدور الدي يلعبه الفضاء لإلكتروني بواسطة الوسائط لإعلامية الحديثة في تنشيط الحملات لانتخابية، ودلك من خلال لإجابة على لأسئلة: 1-ماهي الحملة لانتخابية لإلكترونية؟ 2-ماهي مميزات الحملات الانتخابية لإلكترونية من خلال الجانب السياسي؟ 3-ماهي اول حملة إنتخابية لاستخدمت فيها لأنترنت؟ 4-الحملة الانتخابية والتسويق السياسي . 5-الحملة لانتخابية لباراك أوباما. this study came with the aim of exposure to the problem of the great role that the Internet plays as a new space since its emergence in supporting and promoting the values of democracy, by creating multiple virtual and networked societies that communicate with each other in order to activate a new electronic space for innovative, transparent and fair democratic practice by means of multiple media directions. To provide the citizen with the ability to choose their representatives, discuss them, monitor and evaluate their future activities. Hence, the modern digital media plays the role of the mediator between those in charge of political communication and the target audiences, but in a more comprehensive way for all means of new media, that is to the networked media, the thing that pushed the electoral process and its candidates to rely on it extensively in order to attract the largest possible segment on the one hand, and on the other hand activate Their election campaigns and definition of their future programs, which is what is now known as the electronic space for campaigns for media multimedia. Based on the foregoing, I will try to clarify the effectiveness of the role that space plays for cyber through the media for modern media in activating election campaigns, and also through to answer questions: 1-What is an electronic electoral campaign? 2-What are the advantages of electronic election campaigns through the political side? 3-What is the first electoral campaign in which you did not use the Internet? 4- The electoral campaign and political marketing. 5- The election campaign for Barack Obama.

الكلمات المفتاحية

الاتصال السياسي، الحملة لانتخابية ، الإعلام الإلكتروني