الإحياء
Volume 20, Numéro 4, Pages 805-824
2020-11-18

الميديا الجديدة: المفاهيم النظرية والقراءات النقدية

الكاتب : عباس سعيدة .

الملخص

استطاعت الميديا الجديدة أو الإعلام الجديد أن يحتل مكانة هامة في العديد من الدراسات نظرا لانعكاساته على مختلف الجوانب الحياتية والممارسات اليومية للأفراد، أيضا لارتباطها بالعملية الاتصالية وبأدوارها في إمداد المتلقي بالمعلومات ومختلف التوجهات والآراء، لينتقل الفرد من عالمه الواقعي إلى أبعاد افتراضية حيث تتم فيه مختلف التفاعلات من محادثة وتعليق وإعجاب ورد ومشاركة، ومن ثم تتكون لديه رؤية حول الأحداث والظواهر المحيطة به، وحول الأشخاص والجماعات الانتمائية أيضا. لقد ازداد الاعتماد على الأنترنيت وتطبيقاتها ووسائطها أكثر في السنوات الأخيرة، مما حذا بالمختصين إلى توسيع دائرة دراساتهم وتفكيكهم لهذه الظاهرة من الناحية المعرفية، ليجعلوا منه حقلا واسعا قابلا للتمدد، وذلك من خلال تجاوزهم لفكرة التنظير التي تُحاول فهم ماهية الظاهرة وانعكاساتها على مختلف الجوانب ذات الصلة بالمتلقي، استئناسا بمختلف النظريات والموروث المعرفي الذي تم الاعتماد عليه في فهم الوسائل التقليدية، مع محاولة تكييفها مع التحديثات التي طرأت عليها، ليصلوا لمحاولة قراءة نقدية لها، وبناء أطر ومناهج جديدة تتماشى والتفاعلية والتشاركية التي يتسم بهما الإعلام الجديد. سنحاول في هذه الورقة البحثية التطرق لبعض المفاهيم والنظريات التي تفسر الميديا الجديدة والانتقادات الموجهة لها، وماهية المناهج التي حاولت التنظير لها. الكلمات المفتاحية: الميديا الجديدة؛ الإعلام الجديد؛ النيوميديا. Abstract: The new media or new media has been able to occupy an important place in many studies due to its implications on various aspects of life and the daily practices of individuals, also because of its association with the communication process and its roles in providing the recipient with information and various directions and opinions, to move The individual from his real world to virtual dimensions where various interactions take place from conversation, comment, admiration, response and participation, and then form a vision about the events and phenomena surrounding him, and about people and developmental groups as well. The reliance on the Internet, its applications and its media has increased further in recent years, prompting specialists to expand their studies and dismantle this phenomenon from a cognitive point of view, making it a broad and expandable field, by going beyond the idea of endoscopy, which is trying to understand what the phenomenon is. And its implications for the various aspects related to the recipient, relying on various theories and cognitive heritage that have been relied upon in understanding traditional methods, while trying to adapt them to the updates that have occurred, to arrive to try to read critically of them, and to build new frameworks and approaches in line with the interactive The participatory character of the new media. In this paper, we will try to address some of the concepts and theories that explain the new media and the criticisms directed at it, and what approaches you have tried to refer to. Keywords: New Media; New Media; Neomedia

الكلمات المفتاحية

الميديا الجديدة؛ الإعلام الجديد؛ النيوميديا.