مجلة جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية
Volume 34, Numéro 2, Pages 462-505
2020-11-17

شعرية الظاهرة الطللية في الشعر الأندلسي (قراءة في النسق الثقافي)

الكاتب : Beddiaf Abdeldjalil .

الملخص

يحتل موتيف الطلل مساحة واسعة في الشعر العربي القديم بحيث قلما نجد نصا شعريا يخلو مما أجمع النقاد على تسميته ب "المقدمة الطللية". فالطلل يشكل في البنية الثقافية العربية واقعة ثقافية مؤرقة ومحيرة للإنسان العربي، نظرا لارتباطه بالمكان الذي يعيش فيه الإنسان/ الشاعر تجربة الحياة في إطار المجموع. ولكن معالجة الشعراء الأندلسيين للظاهرة الطللية لم يكن بالضرورة نسجا على النسق الثقافي للشعراء القدامى، فالشاعر الأندلسي ظل مشغولا بهاجس الخراب الحضاري وتبدد الممالك وتمزق الشمل الاجتماعي والتحول السياسي بعيدا عن الاعتناء بالمنزل الدارس وخرائب الحبيبة ورسوم الطفولة. فالنسق الثقافي اختلف في الظاهرة الطللية عند الأندلسيين عنه لدى شعراء المشرق القدامى من الجاهليين وشعراء صدر الإسلام. Tull's motif occupies such an important place in ancient Arabic poetry that it is rare for a poetic text to be devoid of what critics unanimously call "the foreground." In the Arab cultural structure, it constitutes a troubling and confusing cultural reality for the Arab person, because of his attachment to the place where the man / poet experiences the life of the whole, But the treatment of the Andalusian ruinous phenomenon was not necessarily a pattern on the cultural pattern of the ancient poets, the Andalusian poet remained preoccupied with the obsession of civil ruin, dissipation of the Kingdoms and the rupture of social reunification and political transformation..The cultural format differed in the longitudinal phenomenon of Andalusians and that of the ancient Mashreq poets of the ignorant and poets of the early Islam.

الكلمات المفتاحية

الطلل –الزمن-الوجود –الموت –الأنسنة –الرمز –الحلم ; Toll, Time, Presence, death, the Humanization, code, the dream