مجلة جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية
Volume 34, Numéro 2, Pages 182-204

دراسة الحروف المقطعة مدخلا تأسيسيا لتعليمية القرآن الكريم

الكاتب : ساعد رامي .

الملخص

باعتبار أن تعليم القرآن الكريم لا يمكن أن يحاط به منهجيا إلا بهدى من القرآن نفسه، يبرز هذا المقال بعض الملامح الهامة التي تظهر على الحروف المقطعة في القرآن الكريم والتي يمكن أن ترسم إطارا عاما يؤسس لتعليمية فاعلة للقرآن الكريم توازن بين إقامة اللفظ و مقاربة المعنى فيه، وذلك بوضعها في تساوق مع وحدة القرآن البنائية تتجلى فيه بعض الدلالات العامة التي رأينا أنها تصب في ثلاثة حقول مفاهيمية هي: بنية النص القرآني ومصدره ومتلقيه، وهي تعتبر الركائز الأساسية في عمليتي التعليم والتعلم. I. ABSTRACT: As the teaching of the Holy Quran can not be systematically covered except by the guidance of the Quran itself, this article highlights some of the important features that appear on the separated letters (Alhuruf Almukatta’a) in the Holy Quran which can draw a general framework in order to establish an effective didactics of the Holy Quran, by placing them in a harmony with the unity of the Quranic structure where there are some general indications that are embedded in three conceptual fields: the structure of the Quranic text, its source and its recipients, that are considered as the basic pillars in the teaching and learning process. Keywords : Quran didactics ; Separated letters ; Quranic letters

الكلمات المفتاحية

تعليمية القرآن ; الحروف المقطعة ; الحروف القرآنية