فصل الخطاب
Volume 6, Numéro 3, Pages 135-146
2017-09-01

التشاكل المعرفي للبيان العربي قراءة في المفهوم والأصول Epistemological Isomorphism Of The Arabic Statement Perusal About Concept And Origins

الكاتب : محمد رابحي . عبد القادر شاكر .

الملخص

يمثل هذا المقال دراسة تحليلية مقارنة بين أربعة اتجاهات حجاجية، تنتمي كلها إلى عالم النقد الأدبي العربي الحديث والمعاصر في المشرق والمغرب العربيين وذلك من أجل تحقيق نوع من الشمولية في البحث لتكون المقارنة الموضوعية صحيحة قدر الإمكان، وكان موضوع الحجاج الثقافي الذي وقع فيه الكر والفر بين هذه الاتجاهات النقدية الأربعة هو: حصر ملامح كل اتجاه على حدة، في معالجته وتأصيله "للفظ البيان "كمصطلح لغوي وشرعي وأدبي ونقدي ضمن إطار منهج النقد الثقافي. ومن أجل الوصول إلى فرز هذه الاتجاهات ومعرفة - من كان منها يركز على البث والإرسال سوء أكان وحيا أم تأثرا وتناصا، ومن كان يركز على الاستقبال والتلقي ضمن نظريات القراءة الحديثة وكيف كان يحدث التفاعل بينها حول محتوى الرسالة "أصوال البيان العربي "– استخدمنا آليات وقواعد المنهج الثقافي في التصنيف وضبط العلاقات دون التقييم والترجيح الذي نتركه للقراء وأهل الاختصاص، وهكذا خلصنا إلى اتجاهات أربع: 1- الاتجاه السلفي التراثي. 2- الاتجاه الإصلاحي التجديدي. 3- الاتجاه الليبرالي التحديثي. 4- الاتجاه القومي العربي. Abstract: This article presents a comparative analytical study between four argumentative trends, all of which belong to the modern and contemporary Arab literary criticism in the Levant (Mashreq) and the Maghreb. The aim of this selection is to achieve a kind of inclusiveness in the study and reach a correct objective comparison. The theme of the cultural argumentation which caused confrontation between these four critical trends was: to enumerate the features of each trend separately, in its treatment and rootedness of the word ‘statement" as a linguistic, legal, literary and critical term within the framework of cultural criticism. In order to reach a sorting out of these trends and find out who was focusing on broadcasting and transmitting, whether it was revelation, influence, or intertextuality, and who was focusing on reception within modern reading theories including interaction about the content of the message “aswal el Bayan Al Arabi”, we opt for the mechanisms and rules of the cultural approach in classification and adjusting relationships without evaluation and weighting that we leave to readers and specialists, and thus we concluded with four directions: 1- The traditional ancestral trend. 2- The regenerative reform (reformist) trend 3- The modernizing liberal trend. 4- The Arab national trend.

الكلمات المفتاحية

البيان؛ التلقي؛ التراث؛ الحداثة؛ النقد الثقافي؛ الحجاج؛ المنهج؛ القراءة؛ الدراسة التحليلية. Keywords: Statement, reception, heritage, modernity, cultural criticism, argumentation, approach, reading, analytical study