مجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية
Volume 8, Numéro 3, Pages 70-83
2020-11-08

دور مهارات الاتصال للأستاذ الجامعي في تحسين مستوى التحصيل الدراسي للطالب الجامعي

الكاتب : ذيب محمد . ضيف الازهر .

الملخص

تهدف الورقة البحثية عن الكشف عن دور مهارات الاتصال للأستاذ الجامعي في تحسين مستوى التحصيل لدى الطالب الجامعي، والتعرف على اهم المهارات الاتصالية التي يستعملها الاستاذ للرفع من المستوى التعليمي للطالب الجامعي وتحسين القدرات المعرفية والعلمية له مثلا" مهارة الالقاء، مهارة الحوار..."، وكذا التعرف على القدرات الابداعية للأستاذ الجامعي في التدريس وتوظيفها في العملية التعليمية والحث على الاندماج الاجتماعي في سوق الشغل والعمل بعد التخرج وتحقيق العمليات الاجتماعية بغية التنمية المستدامة في البلد والارتقاء بالمستوى التعليمي للطالب وتحسين العملية التعليمية. وتتمحور اشكالية الورقة البحثية حول: كيف تساهم مهارات الاتصال للأستاذ الجامعي في تحسين مستوى التحصيل الدراسي للطالب الجامعي؟. The research paper aims to reveal the role of a university professor’s communication skills in improving the level of achievement of the university student, and to identify the most important communication skills that the professor uses to raise the educational level of the university student and improve his cognitive and scientific abilities, for example, "the skill of recitation, the skill of dialogue ...", As well as identifying the creative abilities of a university professor in teaching and employing them in the educational process, urging social integration in the labor market and work after graduation, and achieving social operations in order to achieve sustainable development in the country and raise the educational level of the student and improve the educational process. The problem of the research paper revolves around: How do the communication skills of a university professor improve the academic achievement of the university student?

الكلمات المفتاحية

اتصال ؛ مهارات ؛ مهارات اتصال؛ تحصيل دراسي ؛ أستاذ جامعي.