مجلة البديل الاقتصادي
Volume 6, Numéro 2, Pages 57-77
2020-09-20

التسويق الدولي للتمور الجزائرية ودورها في تنمية الصادرات خارج المحروقات - دراسة عينة من المؤسسات المصدرة للتمور بالجنوب الشرقي-

الكاتب : دحو سليمان .

الملخص

- تهدف الدراسة إلى دراسة أهمية التسويق الدولي للتمور الجزائرية ودورها في تنمية الصادرات الجزائرية خارج المحروقات ،وقدم تم إسخدام تحليل البيانات الإحصائية المتعلقة بالصادرات الجزائر من التمور . يعتبر منتوج التمور من أهم المنتجات الزراعية التي يمكن أن تساهم في تنمية الصادرات خارج المحروقات، باعتبار أن الجزائر من أهم الدول المنتجة له من حيث الكمية والنوعية. إلا أن قطاع التمور مازال يعاني من عدة مشاكل خاصة على مستوى التسويق الدولي ،سنحاول الؤقوف على هذه المشاكل من خلال الدراسة الميدانية لعينة من المؤسسات المصدرة للتمور في الجنوب الشرقي Abstract: - The study aims to study the importance of international marketing of Algerian dates and its role in the development of Algerian exports outside hydrocarbons. The analysis of statistical data on Algeria's exports of dates Dates are considered as the most important products that can contribute to the development of exports outside hydrocarbons, since Algeria is one of the most important producing countries in terms of quantity and quality. However, the date sector still suffers from several problems, especially at the level of international marketing ,We will try to cover these problems through a field study of a sample of dates exporting institutions in the south-east Key words: international marketing, agricultural products marketing, developing non- hydrocarbons exports, dates marketing

الكلمات المفتاحية

كلمات المفتاحية: التسويق الدولي، تسويق المنتوج الزراعي، تنمية الصادرات خارج المحروقات، تسويق التمور