دفاتر مخبر الشعرية الجزائرية
Volume 5, Numéro 2, Pages 108-118

قراءة في دراماتورجيا النص المسرحي

الكاتب : بوطابع العمري .

الملخص

ملخص يتناول موضوع المقالة بعض المفاهيم النقدية والإجراءات الرؤيوية،التي يمكن ابرازها من خلال مجموعة من العناصر أهمها طبيعة النص المسرحي الفرجوية، الذي تتسم أنساق التواصل فيه بالتكثيف، وكذلك تغير ملامح العلامة المسرحية بين المسرح الأرسطي والبريختي، يضاف إلى ذلك طبيعة تقنية العمل المسرحي التي تلخصها لغة الحوار الفرجوية التي تجعل من أدوات المسرح تمتزج في العرض الذي يؤديه الممثل. Abstract The topic of the article deals with some critical concepts and apocalyptic procedures, which can be highlighted through a set of elements, the most important of which is the nature of the theatrical text, in which the patterns of communication are characterized by intensification, as well as the change of the features of the theatrical mark between the Aristotelian theater and brechti, in addition to the nature of The technique of theatrical work summarized by the language of the dialogue that makes the instruments of the theater blend into the performance of the actor.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية دراماتورجيا- النص المسرحي- المفاهيم النقدية -الإجراءات الرؤيوية- العلامة المسرحية- نسق تواصلي ; key words Dramaturgy - Theatrical Text - Critical Concepts - Apocalyptic Actions - Theatrical Mark - Communication system