مجلة الآداب واللغات والعلوم الإنسانية
Volume 3, Numéro 6, Pages 110-142

آليات السرد النسوي بين الرؤية و المنهج

الكاتب : لبيض جمعة .

الملخص

الملخص :يعتبر السرد رؤية لعالم بعيون أوسع وأشمل، هذا ما انعكس على ما تكتبه المرأة من خلال تشكيل وتنسيق لجماليات عالمها التخيلي بعيون أنثوية، تتشابك فيها مسارات شخصياتها على مساحة لغوية إبداعية واسعة باحثة فيها عن خصوصيتها لوعيها الجمالي الإبداعي المغترب، والصراع المستمر لإثبات هويتها و خصوصيتها بشكل أوسع ،من هنا يمكن إثارة إشكالية: تمكن المرأة الكاتبة من خلق آليات سردية أنثوية خاصة بها داخل النص السردي أم اتبعت الآليات الذكورية المعتادة ؟،وكان الهدف المرجو من هذه الدراسة التركيز على ما أنتجته المرأة على مستوى النقد الروائي بوصفها مسهمة في إبراز جماليات جديدة على مستوى الكتابات السردية لكونها ممارسة لفعل الكتابة ،ووجدت أن نقد النقد هو النشاط النقدي الأنسب لمثل هاته الدراسة ،و إننا لمسنا خصوصية وتفرد داخل السياقات إذ تتلون اللغة الروائية بالملامح الأنثوية لكتباتها فيهمن عليها عالم المشاعر الأنثوية بأحلامها وأوجاعها وتجسد خصوصية الذات الأنثوية وتكشف مكونات الجسد المؤنث، غير أن هذا التفاعل بين اللغة والذات الأنثوية والجسد المؤنث لا يعني إلغاء الآخر، فالمغايرة والاختلاف لا يعني الإقصاء والإلغاء ذلك إن المرأة استمدت لغتها من لغة الواقع وخلقت لها أسلوبا مغايرا ونمطا مختلفا ساهم في إثراء مجال الأدب والإبداع دون أن تضطر إلى إحراق جميع قواميس الرجال. الكلمات المفتاحية الملخص :يعتبر السرد رؤية لعالم بعيون أوسع وأشمل، هذا ما انعكس على ما تكتبه المرأة من خلال تشكيل وتنسيق لجماليات عالمها التخيلي بعيون أنثوية، تتشابك فيها مسارات شخصياتها على مساحة لغوية إبداعية واسعة باحثة فيها عن خصوصيتها لوعيها الجمالي الإبداعي المغترب، والصراع المستمر لإثبات هويتها و خصوصيتها بشكل أوسع ،من هنا يمكن إثارة إشكالية: تمكن المرأة الكاتبة من خلق آليات سردية أنثوية خاصة بها داخل النص السردي أم اتبعت الآليات الذكورية المعتادة ؟،وكان الهدف المرجو من هذه الدراسة التركيز على ما أنتجته المرأة على مستوى النقد الروائي بوصفها مسهمة في إبراز جماليات جديدة على مستوى الكتابات السردية لكونها ممارسة لفعل الكتابة ،ووجدت أن نقد النقد هو النشاط النقدي الأنسب لمثل هاته الدراسة ،و إننا لمسنا خصوصية وتفرد داخل السياقات إذ تتلون اللغة الروائية بالملامح الأنثوية لكتباتها فيهمن عليها عالم المشاعر الأنثوية بأحلامها وأوجاعها وتجسد خصوصية الذات الأنثوية وتكشف مكونات الجسد المؤنث، غير أن هذا التفاعل بين اللغة والذات الأنثوية والجسد المؤنث لا يعني إلغاء الآخر، فالمغايرة والاختلاف لا يعني الإقصاء والإلغاء ذلك إن المرأة استمدت لغتها من لغة الواقع وخلقت لها أسلوبا مغايرا ونمطا مختلفا ساهم في إثراء مجال الأدب والإبداع دون أن تضطر إلى إحراق جميع قواميس الرجال. الكلمات المفتاحية :آليات ،السرد النسوي ،الرؤية ،المنهج Abstract :The narration is a vision of a world with wider and more comprehensive eyes. This is reflected in what women write by shaping and coordinating the aesthetics of their imaginary world with feminine eyes, in which the paths of their characters are intertwined over a wide creative linguistic space in search of their privacy due to their estranged creative aesthetic awareness, and the constant struggle to prove their identity and privacy in a way More broadly, from here a problem can be raised: enables women writers to create their own feminine narrative mechanisms within the narrative text or to follow the usual masculine mechanisms? The desired goal of this study was to focus on what women produced at the level of fictional criticism as a contribution to highlighting new aesthetics on The level of narrative writings because it is an exercise in the act of writing, and I found that criticism of criticism is the most appropriate critical activity for such a study, and we touched the peculiarity and uniqueness of the contexts as the narrative language recites the feminine features of its writings, including the world of feminine feelings with its dreams and pains, embodies the privacy of the female self and reveals the components of the feminine body However, this interaction between the language, the female self and the feminine body does not mean the abolition of the other, because the difference and the difference does not mean the exclusion and the elimination of humiliation Likewise, the woman derived her language from the language of reality and created for her a different style and a different style that contributed to enriching the field of literature and creativity without having to burn all men’s dictionaries. Keywords : Mechanisms, Feminist Narration, Vision, Approach Abstract :The narration is a vision of a world with wider and more comprehensive eyes. This is reflected in what women write by shaping and coordinating the aesthetics of their imaginary world with feminine eyes, in which the paths of their characters are intertwined over a wide creative linguistic space in search of their privacy due to their estranged creative aesthetic awareness, and the constant struggle to prove their identity and privacy in a way More broadly, from here a problem can be raised: enables women writers to create their own feminine narrative mechanisms within the narrative text or to follow the usual masculine mechanisms? The desired goal of this study was to focus on what women produced at the level of fictional criticism as a contribution to highlighting new aesthetics on The level of narrative writings because it is an exercise in the act of writing, and I found that criticism of criticism is the most appropriate critical activity for such a study, and we touched the peculiarity and uniqueness of the contexts as the narrative language recites the feminine features of its writings, including the world of feminine feelings with its dreams and pains, embodies the privacy of the female self and reveals the components of the feminine body However, this interaction between the language, the female self and the feminine body does not mean the abolition of the other, because the difference and the difference does not mean the exclusion and the elimination of humiliation Likewise, the woman derived her language from the language of reality and created for her a different style and a different style that contributed to enriching the field of literature and creativity without having to burn all men’s dictionaries. Keywords : Mechanisms, Feminist Narration, Vision, Approach

الكلمات المفتاحية

آليات ،السرد النسوي ،الرؤية ،المنهج