مجلة العلوم الانسانية
Volume 20, Numéro 1, Pages 815-830

البعد الوجداني في المناهج الدراسية ''الرياضيات أنموذجا''

الكاتب : تلي عبد الرحمن . عبد اللاوي سهيلة .

الملخص

الملخص: يهدف هذا البحث المكتبي إلى إبراز أهمية الوجدان في بناء المناهج، والتحقق من مراعات هذا البعد أثناء بناء وإعداد منهاج مادة الرياضيات بالتركيز على الطور الثاني من التعليم الابتدائي، وذلك بالاعتماد على تحليل الوثائق التالية: المرجعية العامة لبناء المناهج التربوية لإصلاحات الجيل الثاني، الدليل المنهجي لبناء المناهج ومناهج التعليم الابتدائي، ومن خلالها تم التوصل إلى النتائج التالية: - أن البعد الوجداني عند مراعاته في بناء وإعداد المناهج التربوية يرتبط إيجابا بالتعلم. - أن البعد الوجداني مراعى في بناء وإعداد المناهج بصفة عامة ومناهج الرياضيات بصفة خاصة. _ غياب البعد القيمي في بناء وإعداد مناهج الرياضيات بالرغم من أن إصلاحات الجيل الثاني تعتمد المقاربة القيمية. - لا يوجد ربط بين القيم التي تساهم الرياضيات في تعلمها ومعايير ومؤشرات التقويم. - إن تدريس الرياضيات ومراعاة الجانب الوجداني مرتبط أكثر بالبيئة الصفية أثناء تدريس الرياضيات أكثر منه في المناهج الكلمات المفتاحية: الوجدان – المناهج الدراسية – منهاج مادة الرياضيات. Abstract: The purpose of this paper research is to highlight the importance of affectivity in methods building, and to ensure that this dimension is taken into consideration during the construction of teaching methods of maths by focusing on the second stage of primary education, making sure to analyze the following documents: general reference for the construction of educational methods for the second generation reforms, methodological guide to methods building and primary education methods, through which the following results were obtained: - The emotional dimension is positively related to learning when considering the construction of educational methods. - The emotional dimension is considered in the construction of teaching methods in general and those related to mathematics in particular. -Absence of the value dimension in the construction of mathematics teaching methods, despite the adoption of the reforms of the second generation on the value approach. - There is no correlation between the values that mathematics contributes to learning and the criteria and clues of the evaluation. - The teaching of mathematics and consideration of the affective side is more related to the classroom environment during the teaching of mathematics than in the methods. Keywords: affectivity, teaching methods, mathematics teaching method.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الوجدان – المناهج الدراسية – منهاج مادة الرياضيات.