مجلة صوت القانون
Volume 7, Numéro 2, Pages 227-257

فلسفة نشأة الدولة عند ابن خلدون- من فلسفة القبيلة.....إلى فلسفة الدولة-

الكاتب : بكيري محمد أمين .

الملخص

ملخص: إن العمران كله من بداوة وحضارة ومللك له عمر محسوس كما أن للشخص الواحد من أشخاص المكونات عمرا محسوسا... في الغالب لا تعدوا أعمار ثلاثة أجيال ... واعلم أن مبنى الملك على أساسين لابد منهما، فالأول الشوكة والعصبية وهو المعبر عنه بالجند والثاني المال(الاقتصاد) الذي هو قوام أولئك الجند وإقامة ما يحتاج إليه الملك من الأحوال والخلل إذا طرق الدولة، طرقها في هذين الأساسين" ابن خلدون-المقدمة- إن مفهوم الدولة الذي أشار إليه ابن خلدون في مقدمته ليس مفهوما فلسفيا مجردا يمكن عزله عن بيئته التاريخية. وليس كذلك مفهوما تاريخيا مستنبطا من أنظمة محددة بعينها. إنه مفهوم تاريخي اجتماعي قانوني، حيث عمل المؤرخ والمفكر البحث عن النواميس والقواعد التي تعتبر بمثابة القواسم المشتركة لمجموع الدول والأمم التي يتم استيعابها لفهم بنية القانونية والتاريخية لهذه الدول. بالنسبة له المركز هو الحضارة، مصدر كل السلطة. ولكن من أجل الحصول على هذه القوة، من الضروري الجمع بين: (العصبية)، ملك (موارد مادية) ودعوة (مورد رمزي). الكلمات المفتاحية: الحضارة، البداوة، العصبية، الدولة، القوة، القانون. Abstract All the urbanization of the Bedouins and of civilization and a king has a specific age as a person has a specific age ... Most of the time, you have no more than three generations ... and I know that the king's building rests on two essential foundations. The first is the thorn and the assabiyya and it is the one expressed in the army and the second is the money (economy), which is the strength of these soldiers and the establishment of what the king needs in terms conditions and imbalances if the national roads, its methods in these two foundations. "Ibn Khaldun - Introduction - The concept of the state that Ibn Khaldun referred to in his introduction is not an abstract philosophical concept that can be isolated from his historical environment. Nor is it a historical concept deduced from specific systems. It is a historical socio-legal concept, where the historian and thinker worked to search for the laws and rules that are considered as common denominators of the group of countries and nations that are absorbed to understand the legal and historical structure of these countries. For him, the center is civilization, the source of all power. But in order to obtain this power, it is necessary to combine : (assabiyya) (a solidarity group), a king (material resources) and a call (a symbolic resource) Keywords : civilization, Bedouins, assabiyya, state, the power, the law

الكلمات المفتاحية

الحضارة، البداوة، العصبية، الدولة، القوة، القانون. ; civilization, Bedouins, assabiyya, state, the power, the law