دراسات نفسية وتربوية
Volume 13, Numéro 4, Pages 241-254
2020-10-31

تشخيص المهارات القرائية للمعسورين قرائيا

الكاتب : عائشة بوصبع .

الملخص

ملخص : هدفت الدراسة الحالية إلى التعريف بالمراحل الأساسية لتشخيص المهارات القرائية للتلاميذ المعسورين قرائيا ، وقد قدر أفراد العينة بـ 119 تلميذ وتلميذة متمدرسين في السنة الرابعة ابتدائي بمدرسة عيسى بسكر ببوسعادة موزعين على 04أقسام دراسية . و لهذا الغرض تم تطبيق اختبار رسم الشخص لقياس الذكاء ، واختبار صعوبات القراءة لفتحي الزيات ، واختبار غير رسمي من اعداد الباحثة يقيس مهارتي تعرف الكلمة والفهم . ومن بين أهم النتائج أن عدد التلاميذ المعسورين قرائيا الذين تم تحديدهم بعد تطبيق الاختبارات السابقة بلغ 18 تلميذ وتلميذة بنسبة قوامها 15.12% . وتم تحديد أشكال الصعوبات القرائية حتى يتسن لنا تقديم المساعدة التربوية المناسبة . الكلمات المفتاح : المهارات القرائية ؛ التشخيص ؛ عسر القراءة. Abstract The current study aims at defining the main steps of evaluating reading competencies in the pupils who suffer from reading difficulties. For this reason, a descriptive approach was adapted and a sample of 119 learners was chosen. They are 4th year pupils divided into four classes at "Bisker Aissa" primary school in Bousaada. To fulfill this research many tests were applied: test of “drawing the person” in order to measure the intelligence, ” reading difficulties” test for Fathi Al-zayet. The third one (non official test) was prepared by the researcher, its purpose is to measure word’s recognition and comprehension. Among the most important results of this study, a number of 18 pupils ( ie 15,12%) showed a kind of reading difficulty (dyslexia). In addition to that, it allowed us to determine the different levels of reading difficulties, as a result it gave us the opportunity to help each case with the appropriate pedagogical treatment. Key words: Reading competencies, Diagnosis, Dyslexia.

الكلمات المفتاحية

المهارات القرائية ؛ التشخيص ؛ عسر القراءة.