مجلة علوم الإنسان والمجتمع
Volume 9, Numéro 4, Pages 453-479
2020-10-23

الكفاءة التدريسية لدى المعلمين المصابين بأمراض مزمنة (داء السكري وارتفاع ضغط الدم) -دراسة ميدانية مطبقة بمدينة الوادي-

الكاتب : فلاح خولة . بن عامر وسيلة .

الملخص

ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن مستوى الكفاءة التدريسية للمعلمين المصابين بأمراض مزمنة. توصلت الدراسة إلى أن المعلمين المصابين بأمراض مزمنة لديهم مستوى عالي من الكفاءة التدريسية، كما أنه لا توجد فروق دالة في الكفاءة التدريسية لديهم تعزى إلى متغيري الجنس وسنوات خبرة التدريس، في حين توجد فروق دالة في فاعلية المعلم في مشاركة التلاميذ في العملية التعليمية التعلمية لدى المعلمين المصابين بأمراض مزمنة تعزى لسنوات خبرة التدريس لصالح المعلمين الأقل خبرة. Abstract: This study aims at revealing the level of teaching efficacy for the teachers with chronic disease. The results of this study revealed that teachers with chronic diseases have a high level of teaching efficacy, also, there are no significant differences in teaching efficacy attributable to the sex and the years of teaching's experience, while there are significant differences in the efficacy of the teacher Concerning the participation of students in the process of learning due to years of teaching experience in the favour of less experienced teachers. Keywords: Teaching Efficacy; The Teachers with Chronic Disease; Chronic Disease.

الكلمات المفتاحية

الكفاءة التدريسية. المعلمين المصابين بأمراض مزمنة. الأمراض المزمنة. ; Keywords: Teaching Efficacy; The Teachers with Chronic Disease; Chronic Disease.