فصل الخطاب
Volume 6, Numéro 2, Pages 53-72
2017-06-01

النظريات الحجاجية وإشكالية تعليمية اللغة العربية The Argumentative Theories And Issues Of Arabic Language Didactics

الكاتب : عبد القادر كحلول . رشيد بن يمينة .

الملخص

نهدف من خلال هذه المساحة إلى القبض على أسرار النظريات الحجاجية من خلال تفعيل آليات وتقنيات اللغة العربية بصفتها حمالة لجوانب حجاجية كثيرة أو ما يطلق عليه بمصطلح الوظيفة الحجاجية "Intrinsèque" كما أنها تتميز بخاصية الروابط الحجاجية المتعددة أو ما يسمى عند ديكرو وأنسكومبر ب "la pragmatique intégrée" خاصة في ضل صعوبات إيصال المعلومة عامة وتعليمية اللغة العربية خاصة وفرض منطقها من خلال نظرية الحجاج الذي أولته الدراسات العلمية الأوربية والأمريكية باهتمام منقطع النظير وفق آليات المحاورة والتواصل قصد إيصال المعلومة وإثباتها بالفعل الحجاجي التداولي بناء على آليات الاقناع. Abstract: Through this corner, we aim to seize the secrets of the argumentative theories by activating the mechanisms and techniques of the Arabic language as it carries many aspects of argumentation, or what is called by "intrinsic argumentation". It is also characterized by the feature of multiple argumentative links, or what is called by Decro and Anscomber as “The Integrated Pragmatics”. Also in light of the difficulties of communicating information in general, and didactics of Arabic in particular while imposing its logic through the theory of argumentation; where European and American studies have accorded unrivaled interest to it and to its mechanisms of dialogue and communication, in order to convey the information and prove it by virtue of deliberative argument based on the mechanisms of persuasion.

الكلمات المفتاحية

الحجاج؛ اللغة العربية؛ التعليمية؛ الروابط الحجاجية؛ التداولية؛ الإقناع؛ التواصل؛ المحاورة. Keywords: Argumentation, Arabic, Educational, Argumentative links, Pragmatics, Persuasion, Communication, The Conversation.