مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 9, Numéro 4, Pages 10-35
2020-11-07

تمثيل الذات وغرابة المروي في رواية "سيرة المنتهى (عشتها... كما اشتهتني)" لـ"واسيني الأعرج"

الكاتب : عمر سمرة .

الملخص

يتناول هذا البحث، موضوع الرواية الجزائرية المعاصرة، ويختصّ بالدراسة محور التداخل الأجناسي الروائيّ، الذي أصبح ظاهرة في مجال الكتابة الروائيّة، التي أثّرت على هويّة النصّ الروائيّ. ويهدف البحث إلى الوقوف على ظاهرة تداخل رواية (السيرة الذاتية) بالرواية (التخييلية) في رواية (سيرة المنتهى)، لما تحتويه من أحداث ومرجعيات خيالية لا تتفق وطبيعة السرد السيري، تتجسد هذه الرواية نمطا مغايرا وفلسفة جديدة في الطرح والتشكيل والبناء، لتغدو نصّا مفتوحا على عالم الغرابة والدهشة، وهو ما يؤكد عدم التزام كاتبها بالميثاق السيري، الذي يقتضي الموضوعية، وربط عناصر السرد بالعالم الواقعي. ويخلص في النتيجة إلى التنويه بقضية الخلط الأجناسي في مجال الكتابة الروائيّة، فرواية السيرة الذاتية تختلف عن الرواية التخييلية، التي تتكئ على عنصر الخيال بشكل كبير، ولا تقدم رؤية موضوعية تستوعب سرد الذات الكاتبة في علاقتها بمرجعها الواقعي. الكلمات المفتاح : لغة؛ رواية؛ سيرة؛ تمثيل؛ ذات؛ تخييل. Abstract : This study investigates the contemporary Algerian novel in general, and the narrative genres overlap in special. This latter became a phenomenon in narrative writings which affected the identity of the narrative text. The objective of this study is to shed light on the overlap between autobiographic novel and fictional novel in “biography of the ending” since it includes incidents and fictional references that are not related to the biographic narration. This novel presented a new philosophy in subtracting, shaping, and building a novel. This phenomenon made the novel open to a world of strangeness and astonishment, which justifies the fact that the author did neither show objectivity nor relate the narration elements to the real world. This study was concluded by highlighting the genres overlap in narrative texts. The fictional novel differs from the autobiographic novel in its being relies heavily on fiction, and doesn’t present an objective view that comprises the narrative of the self-writer relation with its reference in real world. Keywords: literature, critic, narrative, novel, genres overlap.

الكلمات المفتاحية

أدب؛ نقد؛ سرد؛ رواية؛ تداخل أجناسي.