حوليات الآداب واللغات
Volume 8, Numéro 3, Pages 307-324
2020-11-05

مدرسة فرانكفورت النقدية: من مساءلة التنوير إلى نكوص التصور والبدل الجمالي العابث

الكاتب : الدكتور محمد عبد الله المحجري .

الملخص

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى استقراء مساءلة مدرسة فرانكفورت النقدية للتنوير والحداثة، وتبحث في نكوص المدرسة عن تقديم التصور البديل لما نقدته ممثلًا في: العقل الأداتي، والتشيؤ والاغتراب. لقد نجحت المدرسة النقدية في تشريح العقل الغربي، وبيان إشكالات تحوله إلى عقل أداتي، كما نجحت، نسبيًّا، في التمكين للمفاهيم المركزية التي أنتجتها، غير أن ذلك النجاح لم يتحول، عن التوصيف والمساءلة، إلى تقديم التصورات البديلة، وإنتاج البراديغم المغاير، الذي يُمْكِن التأسيس عبره لإطار جديد. كما تستقرئ الذهاب باتجاه اقتراح الجمالي العابث بدلًا موازيًا للعقل الأداتي الذي مثل رؤية تبسيطية وأحادية للإشكال المركب. Abstract: This study aims to induct the accountability of Frankfurt School of Critical Enlightenment and modernity, and it examines the school’s inability to present an alternative conception of what it criticized represented in: The Instrumental Reason, and The Reification and Alienation. The Frankfurt Critical School has succeeded in dissecting the Western mind, and it succeeded in explaining the problems of the transformation of the Western mind into The Instrumental Reason. It also succeeded, relatively, in enabling the central concepts that it created, but that success did not transform from characterization and accountability to presenting alternative perceptions and producing Alternative paradigm, through which a new framework can be established. In addition to the foregoing, the aesthetic’s absurd proposition in place of a parallel to the instrumentalist Reason constituted a simplistic and monistic view of the complex form. Keywords: Frankfurt School, Instrumental Reason, Accountability of the Enlightenment.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: مدرسة فرانكفورت النقدية، العقل الأداتي، مساءلة التنوير.