حوليات الآداب واللغات
Volume 8, Numéro 3, Pages 273-292
2020-11-05

تحليل الخطاب القرآني من منظور لسانيّات النّص / The Analysis Of Koranic Discourse From The Perspective Of Textual Linguistics / L'analyse Du Discours Coranique Dans La Perspective De La Linguistique Textuelle

الكاتب : تياو عثمان انجوغو .

الملخص

الملخص: النص والخطاب مصطلحان لا يمكن الفصل بينهما، ولذلك يظهران في الغالب الأعم مترادفي الاستعمال ومتلاصقين حيث توسع مفهوم الخطاب تحت مظلة لسانيات النص التي تعد من أحدث المناهج اللسانية الحديثة؛ وقد ظهرت نتيجة ارتكاز علوم عديدة والتقاء اختصاصات متنوعة، حيث نشأت على أنقاض علوم سابقة لها كلسانيات الجملة واللسانيات البنيوية والأسلوبيّة والذّرائعيّة، ثم انطلق من معطياتها لتبني عليها نظريات شاملة تندرج تحتها قضايا مختلفة وظواهر متباينة أهمها الاتساق والانسجام، والسبك والالتحام، والتماسك والترابط، والتناسق والتعالق، والسياق والتواصل ونحوها. وهي عناصر متفاعلة متكاملة تعمل لتوحيد النص وإيداعه الشمولية على أوسع نطاق ممكن، وتجعل النص وحدة بنائية من حيث التركيب والدلالة، يصله بسابقه ولاحقه ويضمه إلى بيئته وواقعه. وعلى هذا فإن منهج تحليل الخطاب القرآني وما يحيطه من أنظار وموادّ مختلفة تجدر دراسته دراسة مقاربة أو مقارنة بينه وبين المناهج المستجدة والمعاصرة حتى نرى تحقق كثير من هذه الأنظار في تحليلات القدامى للخطاب القرآني، ونعلم أن القرآن نص طيع يتكيف وفق هذه النظريات اللسانية الحديثة وتتجدد قراءته ودراسته بتجدد العصور والعلوم. فالقرآن الكريم نص ظهرت في تحليله العلاقات التوزيعة، والاتجاهات الدلالية، والمجالات التداولية، والمواقف الاجتماعيّة، والروابط الداخليّة، والمقامات الخارجيّة، والسّياقات المختلفة وغيرها. الكلمات المفتاحية: لسانيّات النّصّ، تحليل الخطاب، القرآن الكريم، الاتساق والانسجام، التناصّ. Résumé: L'analyse du discours coranique dans la perspective de la linguistique textuelle Le discours coranique étant analysé sous plusieurs angles et par plusieurs savants de spécialités et d'époques différentes, se retrouve dans une perspective d'unité textuelle. Le texte coranique est certes vu comme une unité sémantique, une unité de sens en contexte, une texture qui exprime le fait que, formant un tout, il est lié à l'environnement dans lequel il se trouve placé. Y a-t-il, à cet égard, concordance ou conformité entre la méthode classique d'analyse du discours coranique et les nouvelles méthodes de la linguistique textuelle ? Peut-on s'appuyer sur la linguistique textuelle pour une nouvelle lecture du texte sacré ? Cette étude démontre la lucidité des méthodes classiques qui, même ne se basant pas sur une théorie unifiée et structurée, ont réussi à donner au texte coranique toute sa cohérence et sa cohésion. Par conséquent, le texte devient l'axe central d'une étude diversifiée qui, au finish, apparaît comme une seule unité, car ayant le même objet et le même objectif. Les exégètes, les rhétoriciens et les compositeurs des "Sciences du Coran" constituent les mieux enclins à une analyse unificatrice et globalisante, quoique le Coran demeure le point de départ de toutes les sciences arabo-islamiques. Ce travail s'est engagé de concilier les traitements de texte du patrimoine arabe au sujet du Coran et les nouvelles théories et méthodologies de la linguistique moderne autour d'un même corpus. En effet, le contexte et le cotexte, la cohérence et la cohésion, la pragmatique et la pertinence sont autant de facteurs qui déterminent l'analyse du discours coranique. Mots clés : Linguistique textuelle, Analyse du discours, Coran, Cohérence et cohésion, Intertextualité. ABSTRACT : The analysis of Koranic discourse from the perspective of textual linguistics Discourse, J. M. ADAM states, is an utterance that can certainly be characterized by textual properties, but above all as an act of discourse performed in a situation (participants, institution, place, time). The text, on the other hand, is an abstract object resulting from the subtraction of the context operated on the concrete object (speech).We notice here that the notion of discourse is contextualized: one cannot attribute meaning to discourse out of context. The same utterance pronounced in two different places can correspond to two distinct places. This relatively recent use of expressions such as “text linguistics”, “textual linguistics” and more generally the recognition of the text as a linguistically relevant unit, has given the discourse label a broad and particular meaning. This linguistics of the text which has come to appropriate the data of the previous theories of transphrastic grammar, structural linguistics and stylistics beyond its own new contributions, is a theory of the co(n)textual production of meaning which is necessary to base on the analysis of concrete texts. The Koranic discourse being analyzed from several angles and by several scholars from different specialties and from different periods is found in a perspective of textual unity. The Koranic text is certainly seen as a semantic unit, a unit of meaning in context, a texture which expresses the fact that, forming a whole, it is linked to the environment in which it is placed. In this respect, is there a concordance or conformity between the classical method of Koranic discourse analysis and the new textual linguistics methods? Can we rely on textual linguistics for a new reading of the sacred text? This study demonstrates the lucidity of the classical methods which, even not based on a unified and structured theory, have succeeded in giving the Koranic text all its coherence and cohesion. Consequently, the text becomes the central axis of a diversified study which, at the end, appears as a single unit, since it has the same object and the same objective. The exegetes, the rhetoricians and the composers of the “Sciences of the Koran” constitute the best inclined to a unifying and globalizing analysis, although the Koran remains the starting point of all the Arab-Islamic sciences. This work has undertaken to reconcile the word processing of the Arabiclanguageheritage about the Koran and the new theories and methodologies of modern linguistics around the same corpus. Indeed, the context and the cotext, coherence and cohesion, pragmatics and relevance are all factors which determine the analysis of the Koranic discourse. Keywords: Textual linguistics, Discourse analysis, Koran, Coherence and cohesion, Intertextuality.

الكلمات المفتاحية

لسانيّات النّصّ ; تحليل الخطاب ; القرآن الكريم ; الاتساق والانسجام ; التناصّ ; Linguistique textuelle ; Analyse du discours ; Coran ; Cohérence et cohésion ; Intertextualité ; Textual linguistics ; Discourse analysis ; Koran ; Coherence and cohesion ; Intertextuality