حوليات الآداب واللغات
Volume 8, Numéro 3, Pages 222-251
2020-11-05

الرؤية السردية في رواية (واحة الغروب) لبهاء طاهر

الكاتب : الهواري لبابة .

الملخص

ملخص البحث يتجه هذا البحث إلى دراسة الرؤية السردية (التبئير) في رواية (واحة الغروب) لبهاء طاهر، وآليات اشتغالها، فيعمل على تحليل الرواية للكشف عن أنواع التبئير فيها، سواء كانت تبئيرًا داخليًا أو خارجيًا أو مصاحبًا، ويوضح الوظيفة السردية التي أداها التبئير، ويسلط الضوء على دور تعدد الأصوات في إبراز الصراعات الأيديولوجية في النص. ينقسم البحث إلى قسم نظري وقسم تطبيقي، يشرح المدخل النظري مصطلح (السرد) الذي يعني الطريقة التي تنتقل بها الحكاية من الراوي إلى المروي له بزاوية معينة، ليصل إلى تحديد معنى (التبئير)، فيستعرض الأصل اللغوي للكلمة والتعريف الاصطلاحي، ويخلص إلى تعريفٍ نهائي للتبئير، وهو الزَّاوية المعيّنة التي يُرِينا منها المؤلف حكايته عبر الرّاوي؛ لكنّها تختلف باختلاف موقعه، وكل اختلافٍ في الموقع يولد عنه اختلافٌ في السّرد الذي يقدمه الرّاوي. ثم يعرض البحث أنواع التبئير وآراء النقاد فيه، ويتبنى الأقسام التي وضعها جيرار جنيت للتبئير، وهي: التّبئير صفر: ويستخدم في السّرد الكلاسيكي، ويكون فيها السّارد عالـمـًا بكل شيء. التّبئير الدّاخلي: ويستوي فيه أن تكون البؤرة واحدةً (أي شخصية واحدة تروي الحدث) أو متغيرةً (أي تنتقل البؤرة من شخصيةٍ إلى أخرى مكملة أحداث الحكاية) أو متعددةً (أي أن الحدث الواحد يُقدَّم بوجهات نظرٍ مختلفةٍ بحسب الشّخصيات). التّبئير الخارجي: وفيه ينقل السّاردُ الحدث دون أن يسمح لنا بمعرفة أفكار البطل أو مشاعره. وتكمن مزية تقسيمه في الأقسام الفرعية الذي قدمها للرؤية المصاحبة، إذ قام بتقسيم الرؤية المصاحبة إلى ثلاثة أقسام أيضًا، وهي (بؤرة واحدة، وبؤرة متغيرة، وبؤرة متعددة)، وهي رؤية موضوعية تناسب تعدد زوايا السرد في الرواية. ينتقل البحث بعد ذلك إلى التطبيق، فيحلل زوايا التبئير الداخلي (المتغير والمتعدد) في رواية (واحة الغروب)؛ فيبدأ من السارد الأول محمود، مرورًا بكاثرين ثم الشيخ يحيى، فالإسكندر، وانتهاء بالشيخ صابر، فيوضح زاوية السرد، مستشهدًا باقتباسات من النص، ويحصي عدد مرات انتقال زاوية التبئير لكل سارد، وما قدمه الانتقال من وظائف، وسبب التفاوت في تحول زاوية السرد بين الساردين، ويسلط الضوء على الصراعات الأيديولوجية التي يخوضها الساردون، ودور الحوارات الداخلية في الكشف عن أفكارهم. ويوضح الحدث الذي تغيرت عنده زاوية السرد، من التبئير المتغير إلى المتعدد وسبب هذا التغير، وانعكاسه على الأحداث. وانتهى البحث إلى أن أصوات الساردين الخمسة أصوات متضادة؛ فمحمود وكاثرين جاءا في إطار نفعي متعاكس يكشف عن حضارتين متضادتين، وجاء صوت الإسكندر كعرض للتاريخ، ليكون صوت الشيخ يحيى هو صوت العقل، ومقابله صوت الجهل صوت الشيخ صابر. وبيّن البحث في النهاية قيمة التبئير الداخلي المتغير والمتعدد، من جهة الوظيفة التي أداها لمعرفة صفات الشخصيات الداخلية، وعاداتها، ومن جهة القدرة على إعادة ترتيب الحكاية وفق وجهات النظر المختلفة، وإقناع المتلقي بالشخصيات وتصرفاتها وأفكارها، وكذلك من جهة إتاحة الفرصة للنص كي يقدم الصفات الداخلية والخارجية للشخصيات بطريقة واقعية، كما خلق مسافةً جمالية كسرت أفق توقع القارئ، حين نقل زاوية الرؤية من بعدها الواقعي إلى بعد جديد يخالف قوانين المنطق، عبر استحضار شخصية الإسكندر من التاريخ إلى الحاضر. Abstract This research is oriented to study the narrative vision (focalization) in the Sunset Oasis novel by Bahaa Taher. The novel analyzed via examining the used focalization types either internal, external, or accompanying. Further, it elucidates how the narrative angel has been alternatively changing among those types throughout the text. This research elaborates the role of focalization in this novel. It spots the light on multiplicity of voices and its impact on ideological conflicts in literature. Therefore, the research divided into a theoretical section, an applied section, an introduction, and a conclusion. The theoretical approach starts from an explanation of the term narration, which means the way the story moves from the narrator to the narrator for him at a certain angle, to reach the origin of focalization concept and its meaning. Which is the specific angle from which the author tells us his story via the narrator; however, it differs according to the angel, and each difference in its angel generates a difference in the narration made by the narrator. The research continues in theoretical part to represent the focalization types relying on Gerar Genit’s classifications. The first type is zero focalization: used in classic narrative, where the narrator knows everything. The second one is the inner focalization: the focalization in this section could be single, multiple, or variable. The third section is the external focalization: the narrator transmits the event without allowing us to know the hero's thoughts or feelings, and the opinion of critics about each section. The advantage of its division lies in the sub-sections that he presented for the accompanying vision, as he divided the accompanying vision into three sections as well, namely (single focus, variable focus, and multiple focus), and it is an objective vision appropriate to the multiple angles of the narration in the novel The research then turns to the applied section that analyzes the angles of the variable and multiple internal focalizations; the narrator Mahmoud, Catherine, Sheikh Yahya, Alexander, and Sheikh Saber. The disparity in the transmission of the narrative angle between the narrators and it highlights the ideological conflicts that the narrators are fighting for, also the role of internal dialogues in revealing their ideas. Later it shows the event at which the angle of narration changed from variable to multiple focalizations, the reason for this change in angle, and the reflection of this change on clarifying events. Then the research illustrates the types of voices and their categorization. The five voices are opposing voices, begins with Mahmoud and Catherine: the parallel utilitarian framework that tells two opposing civilizations. The second category is Alexander's voice that came from the history, so that Sheikh Yahya is the voice of knowledge and contrasting to him the voice of ignorance by Sheikh Saber. Finally, the research present the benefits of variable and multiple internal focalization. It provided the habits of internal characters, the ability to rearrange the story according to different views, persuade the recipient of the characters; their behaviors and ideas, then the conclusion came to emphasize the functional benefit of the text; it enabled him to present the internal and external characteristics of the characters in a realistic and convincing way. The text also created an aesthetic distance that broke the horizon of the reader’s expectation, as he moved the angle of vision from its realistic aspect to a new aspect that violates the laws of logic, by mention the figure of Alexander. As a result, to answer the research questions that placed in the introduction and emphasize the ability of internal focus (variable and multiple) on the technical, aesthetic and functional impact in the text and in the recipient at the same time. Key words: Focalization, narrative vision, multiplicity of voices, sunset oasis, internal focalization, external focalization, accompanying focalization.

الكلمات المفتاحية

التبئير ; الرؤية السردية ; تعدد الأصوات ; واحدة الغروب ; التبئير الداخلي ; التبئير الخارجي ; التبئير المصاحب