La revue de la Communication et du Journalisme
Volume 5, Numéro 2, Pages 77-89
2018-12-30

Family Tv And Viewing Patterns Ethnographic Study Of An Algerian Sample Chaoui Families Residing In The Capital

Authors : Grainia Warda .

Abstract

This study is considered among the recent studies in Algeria for its reliance on an ethnographic approach to analyze the behavior of a mass media outlet, after we relied on the family as a unit of analysis.After we selected three Algerian Chaoui families residing in the capital through the intentional sample, we used the two tools of participatory observation and semi-directed interview to determine the different types of viewing for each of the sample units (types of programs watched, the selected channels, the type of watch and its forms, the time of watching and the person who has the authority to make the decision to watch). Let us finally come to a set of results, the most prominent of which are variables:Age, gender and educational level affect viewing habits and quality, the size and shape of the home, and the number of available devices (television and accessories) also have a role in determining the intensity and times of viewing. تعدّ هذه الدراسة من بين الدراسات الحديثة في الجزائر لاعتمادها على المقترب الإثنوغرافي لتحليل سلوك جمهور وسيلة إعلامية بعد أن اعتمدنا على الأسرة كوحدة للتحليل. وبعد أن اخترنا ثلاث أسر جزائرية شاوية مقيمة بالعاصمة من خلال العينة القصدية، أداتي الملاحظة بالمشاركة والمقابلة نصف الموجّهة لتحديد مختلف أنماط المشاهدة لكل وحدة من وحدات العينة (أنواع البرامج المشاهدة، القنوات المختارة، نوع المشاهدة وأشكالها، أوقات المشاهدة وصاحب سلطة اتخاذ قرار المشاهدة)، لنتوصّل في الأخير لمجموعة من النتائج أبرزها أنّ متغيرات: السن والجنس والمستوى التعليمي تؤثّر على عادات ونوعية المشاهدة، كما أنّ لحجم البيت وشكله وعدد الأجهزة (التلفاز ولوازمه) المتوفرة دورا في تحديد كثافة المشاهدة وأوقاتها. أمّا عن سلطة اتخاذ قرار المشاهدة فتعود بالدرجة الأولى للذكور (الأب والابن). وهذا بالنظر لطبيعة المجتمع الجزائري (الشاوي خاصة) الذي يعد مجتمعا ذكوريا، يقوم على احترام وتوقير الذكر.

Keywords

Keywords: TV viewing; Zapping; ethnographic approach; ethnography; ethnographic document الكلمات المفتاحية : المشاهدة التلفزيونية، فعل المواثبة، المقترب الإثنوغرافي، الإثنوغرافيا، الوثيقة الإثنوغرافية